Otsikko
Mikä olisi hyvä kirja, joka kertoo lyhyesti avioeron historian Suomessa?

Kysytty

Mikä olisi hyvä kirja, joka kertoo lyhyesti avioeron historian Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Avieron ja avioerolainsäädännön kehityksestä Suomessa löytyy tietoa ainakin seuraavista teoksista: ///Sami Mahkonen: Johdatus perheoikeuden historiaan. - 1978/// ja ///Sami Mahkonen: Avioero, tutkimus avioliittolain erosäännösten taustasta ja tarkoituksesta. - 1980///. Mainitut teokset eivät tietenkään sisällä lainsäädännön viimeisiä uudistuksia. Vuoden 1734:n lain avioliitto- ja avioerosäädöksiä käsitellään myös teoksessa ///Ragnar Hemmer: Suomen oikeushistorian oppikirja 2. - Useita p.///. Oikeushistoriallisessa kirjallisuudessa usein mainittujen
vuoden 1686 kirkkolain ja vuoden 1734 yleisen lain suomennoksista on julkaistu näköispainokset: ///Kircko-lagi ja ordningi 1686. - 1986/// ja ///Ruotzin waldacunnan laki. - 1984///. Suhtautumisesta avioliittoon ja avioeroon esim. teokset: ///Armas Nieminen: Suomalaisen aviorakkauden ja seksuaalisuuden historia. - 1993///, ///Jouko Sihvo: Avioliitto ja avioero, tutkimus eräistä avioliittoa ja avioeroa koskevista käsityksistä ja käyttäytymismuodoista 1940-luvun lopusta lähtien Suomessa///, ///Armas Nieminen: Taistelu sukupuolimoraalista, avioliitto- ja seksuaalikysymyksiä suomalaisen hengenelämän ja yhteiskunnan murroksessa sääty-yhteiskunnan ajoilta 1910-luvulle. - 1951///. Kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä ovat kommentoineet mm. Martti Rautiala ja Aulis Aarnio teoksissaan. Tilastotietoja avioeroista löytyy mm. Tilastollisesta vuosikirjasta.