Onko tutkimusta kuinka moni eroon johtanut avioliitto on alkanut lähipiirin painostuksesta kihloihin, naimisiin tai lapsen hankintaan?

Kysytty

Onko tutkimusta kuinka moni eroon johtanut avioliitto on alkanut lähipiirin painostuksesta kihloihin, naimisiin tai lapsen hankintaan?

Vastaus

Vastattu

Tällaista selvitystä emme löytäneet, mutta mm. avioeron syitä on selvitetty Jouko Kiisken väitöskirjassa Suomalainen avioero 2000-luvun alussa : miksi avioliitto puretaan, miten ero koetaan ja miten siitä selviydytään? (Itä-Suomen yliopisto, 2011). Väitöskirja on luettavissa myös verkossa:

eRepo - Suomalainen avioero 2000-luvun alussa : miksi avioliitto puretaan, miten ero koetaan ja miten siitä selviydytään? (uef.fi)

Ruotsinkielisessä Hannah Dangin opinnäytetyössä on myös selvitetty avioerojen syitä: Varför skiljer man sig? : en systematisk litteraturstudie av olika förklaringsmodeller till skilsmässa (pro gradu, Åbo Akademi, 2014).