Mikä oli entinen nimi kadulle joka nykyjään on mannerheimintie helsinkissä eli mansku nimi ? Milloin tämä vaihtu nimi ja oliko se noin pitkä tiedä kuten…

Kysytty

Moi

Mikä oli entinen nimi kadulle joka nykyjään on mannerheimintie helsinkissä eli mansku nimi ?
Milloin tämä vaihtu nimi ja oliko se noin pitkä tiedä kuten nykyjään mistä alkoin ja loppui..

en

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mannerheimintiestä tuli Mannerheimintie 4.6.1942 Suomen marsalkan, vapaaherra Carl Gustaf Mannerheimin 75-vuotispäivän juhlallisuuksien yhteydessä.

Nykyisen kadun tienoille hahmottui jo 1600-luvulla Vironniemen Helsinkiin lännestä johtava maantie, josta käytettiin nimityksiä Landsvägen till Åbo (maantie Turkuun) tai Landsvägen till tai från Esbo (maantie Espooseen tai Espoosta) ja 1700-luvulla myös Tölövägen (Töölön tie).

Asemakaavassa 1812 oli nykyisen Erottajan ja Postitalon väli jo merkitty kaduksi ja sen nimeksi vahvistettiin 1836 Henriks Gatan ministerivaltiosihteeri kreivi Robert Henrik Rehbinderin (1777-1841) mukaan. Kartassa 1838 tämä katu oli levitetty esplanadiksi, jonka niminä olivat Wästra ja Östra Henrics Gatan ja niiden suomenkielisinä vastineina Henrikin Läntiskatu ja Henrikin Itäkatu. Myös nimeä Henriks Esplanaden (Henrikin Esplanadi) käytettiin 1800-luvun lopulla. Nimiasut Länsi- ja Itä-Henrikinkatu - Västra ja Östra Henriksgatan vahvistettiin 1909 ja samalla niiden välisen puiston nimeksi tuli Henrikin puistikko - Henriksallén. 1928 nimet vahvistettiin asuihin Heikinkatu - Henriksgatan ja Heikinpuisto - Henriksallén ja Heikinkatu ulotettiin samalla luoteissuunnassa Kansallismuseolle saakka.

Nykyisen Mannerheimintien osuus Kansallismuseolta luoteeseen rakennettiin 1850-luvulla länteen johtavaksi viertotieksi (nykyinen Hämeentie vastaavasti viertotieksi itäänpäin). Se sai 1860-luvulla nimekseen Vestra Chausséen; tätä ennen käytettiin nimitystä Tölö-vägen. Karttaliitteessä 1866 nimen suomenkielisenä vastineena oli Wiertotie. 1909 vahvistettiin nimet Läntinen Viertotie - Västra Chausséen. 1928 väylän nimeksi vahvistettiin Turuntie - Åbovägen ja 1942 yhdistettiin sekä Heikinkatu että Turuntie yhdennimiseksi Mannerheimintieksi, joka samalla ulotettiin Ruskeasuolle asti. Tällöin Heikinpuisto hävisi asemakaavasta.

(Lähde: Helsingin kadunnimet. Helsingin kaupunki, 1970)

2285 ääntä

Kommentit

Nimenmuttoksesta Mannerheimintieksi päätettiin Mannerheimin 75 vuotis syntymäpäivänä, mutta nimenmuutos ei tullut voimaan vielä silloin. 13.10.1942 sisäasianminiteriössä hyväksyttiin asemakaavanmuuto, joka mahdolliti nimenmuutoken. En ole mistään saabånut selville oliko se tai joku muu päivä, kun nimi virallsesti muuttui.

Oliko lisäksi niin, että Heikinkatu/Henriksgatan alkoi hieman etelämpää kuin Mannerheimintie alkaa nyt? Mannerheimintie 2 on Bulevardin kulmatontti risteyksen pohjoispuolella, mutta Heikinkadun numerointi alkoi "Raken korttelin" kohdalla ja nykyinen Mansku 2 oli Henrik 4 tai 6.