Mikä laulu tämä on? Ja mistä löytäisin koko laulun?

Kysytty

Mikä laulu tämä on? Ja mistä löytäisin koko laulun?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Usko Kempin säveltämä ja sanoittama marssilaulu ”Taas marssilla pojat on”. Laulun sanat ja nuotit löytyvät esimerkiksi kokoelmista ”Tulipunaruusut”(Warner/Chappell Music Finland, 1999) ja ”Sotaveteraanien perinnelaulut” (Suomen Mieskuoroliitto, 2005). Se on julkaistu useissa muissakin nuottikirjoissa, mutta nuo kaksi ovat tuoreimmasta päästä.

Laulettuna ”Taas marssilla pojat on” löytyy ainakin kokoelmalevyiltä ”Sama kaiku on askelten” (Suomen sotaveteraaniliitto, 2004) ja ”Viimeinen asemiesilta” (Poptori, 2006) sekä Laulupartio Ruotukaverien esittämänä levyltä ”Korsusta korsuun” (Usko Kemppi Seura, 2004).

5 ääntä

Kommentit

Mikä laulu? Äitini lauleli kauan sitten. Sävelen muistan ja joitakin säkeitä-

- Mä lintu pieni oksallain nyt laulun kaiutan
ei luotu mulle murheitä, ei huolta huomisen
kun halki ilman liitelen ja korkealta katselen
niin pienuutein mä unhoitan ja laulun kaiutan
Kun taivahalle noussut on taas ensirusko auringon
ja poutapilvet purppuroi niin lauluni taas soi

Opin laulun lapsena sisareltani.Muistan sanat osittain. Olen nyt 90-vuotias ja haluaisin kuulla sen laulun laulettuna. Se on juuri tämä Usko Kempin sanoittama ja säveltämä laulu.Haluaisin kasetin lapsenlapse.lapselleni. Hän kävi isänsä ja äitinsä kanssa Islannissa.Hän on vasta kolmannella vuodella. Islanti kaukainen satujen saari.Jäämeren aallot sen rantaan lyö. Mulle oot tunteeni kaukaisin retki, taasen kun Sulla on talvinen yö. Muinoin kun sankarilaulelmat kuulin,rannoilles tahdoin mä purjehtia. Laulavat jäiset aallot vaahtopäiset, oot Islanti satujesi ihmemaa.