Mikä kuvitettu oletettavasti suomalainen lastenkirja on kyseessä? Kirjassa kerrotaan suolla asuvista noidista, joilla on vihreät silmät. Kerran kuitenkin…

Kysytty

Mikä kuvitettu oletettavasti suomalainen lastenkirja on kyseessä? Kirjassa kerrotaan suolla asuvista noidista, joilla on vihreät silmät. Kerran kuitenkin syntyy harmaasilmäinen noitatyttö, jonka äiti ei usko tytöstä olevan noidaksi. Vihreäsilmäiset noidat nukkuvat päivällä, mutta Harmaasilmä valvoo päivät ja oppii puhumaan lintujen kanssa. Harmaasilmästä tulee lopulta kaikkein voimakkain noita, joka pelastaa noitasuon ja sen linnut kaivinkoneilta, joilla suo meinataan kuivattaa. Kirjan nimi saattaa olla Noitasuolla tms. Se on kirjoitettu ehkä -80 luvulla. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu lastenkirja on Kaarina Huhtisen Mitä tapahtui Velhosuolla (Sanoma, 1979).

Näin kirjaa kuvaillaan sen takakannen esittelytekstissä:
"Velhosuolla, piilossa mättäiden välissä ja vaivaiskoivujen alla nököttää harmaita, sammalkattoisia tupia. Niissä asuvat Velhosuon noidat.
Päivisin he nukkuvat, mutta öisin heillä on tapana istua hiilivalkean ympärillä kertomassa toisilleen vanhoja taruja tai ratsastaa luudillaan etsimässä sammakoita talven varalle. Kerran vuodessa he lentävät Kyöpelinvuorelle tanssimaan peikkojen kanssa. Kaikilla noidilla on vihreät yösilmät, jotka hehkuvat fosforista valoa.
Mutta kerran eräälle velhoäidille syntyy tytär, jonka silmät ovat harmaat ja joka valvoo päivät ja nukkuu yöt. Muut noidat eivät hyväksy häntä joukkoonsa - mutta Harmaasilmä on mahtavampi velho kuin he aavistavatkaan."