Mikä jumala oli Archemorus (Achromous) ja sen liittyminen persiljaan?

Kysytty

Mikä jumala oli Archemorus (Achromous) ja sen liittyminen persiljaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Archemorus (Achromous), tai suomeksi Arkhemoros ei ollut varsinaisesti jumala, vaan (ainakin alkujaan) tavallinen kuolevainen. Hän oli Nemeaan kuninkaan Lycurguksen poika, alkujaan nimeltään Opheltes. Hypsipyle-niminen orjatar jätti pojan vartioimatta opastaessaan ”Argoksen seitsemän sankarin” Thebaa vastaan lähtenyttä sotajoukkoa. Sillä välin käärme (joskus lohikäärme) surmasi pojan. Yksi seitsemästä, Amfiaros piti tätä tapahtumaa huonona enteenä, ja antoi kuolleelle lapselle nimen Arkhemoros, ”edeltäkuolija”. Pojan kunniaksi alettiin viettää joka toinen vuosi Nemean kilpakisat. Arkhemoros on - jo nimensä mukaisesti – kreikkalaisessa mytologiassa kuoleman sanansaattaja, ja persiljan sanotaan saaneen alkunsa hänen verestään. Nyt en osaa sanoa, onko kreikkalaisten tapa seppelöidä urheilukilpailujen voittajat persilja- tai selleriseppeleillä lähtöisin Nemean kisoista ja Arkhemoroksen kuolemasta, vai onko seppelöintitapa jo vanhempi ja yhdistynyt myyttiin Arkhemoroksesta, mutta näin ne kietoutuvat toisiinsa.

Lähteitä:
Lindskog, Claes (toim.): Kreikkalaisia jumalaistaruja ja satuja (WSOY: 1984)
Internetissä:
http://www.dermnetnz.org/dermatitis/plants/parsley.html
http://www.ancientlibrary.com/smith-bio/0274.html