""Kuningas on kuollut", eräs babylonialainen kirjuri kirjoitti ... Päivämäärä oli kesäkuun 10. päivä vuonna 323 eaa., ... " Irene Vallejo, Papyrus s. 45…

Kysytty

""Kuningas on kuollut", eräs babylonialainen kirjuri kirjoitti ...
Päivämäärä oli kesäkuun 10. päivä vuonna 323 eaa., ... "

Irene Vallejo, Papyrus s. 45.
Mistä tiedetään, että kirjoituksen päivämäärä oli juuri tuo?

Vastaus

Vastattu

Irene Vallejon teoksen Papyrus: kirjan katkeamaton tarina (2021, S&S) lähdetiedoissa kerrotaan kyseisen kohdan lähdeteokseksi Astronomical Diaries from Babylonia, vol. I, 207, toim. A. J. Sachs ja H. Hunger (ISBN 3-7001-1227-0, 1988). Päivämäärämerkintä siis lienee peräisin tästä kirjallisesta lähteestä. Aleksanterin aikaiset alkuperäiskirjoitukset ovat kadonneet, mutta niistä on jäljellä sitaatteja myöhemmissä teoksissa.