Miten Rooman imperiumi vaikutti ympäristöön? Olen jo selvittänyt, että väestönkasvu ja teiden rakentaminen vaikutti vahvasti ympäristöön, mutta haluaisin …

Kysytty

Miten Rooman imperiumi vaikutti ympäristöön? Olen jo selvittänyt, että väestönkasvu ja teiden rakentaminen vaikutti vahvasti ympäristöön, mutta haluaisin lisää ja tarkempia tietoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittanet kysymykselläsi nimenomaan ympäristöluontoa (etkä esim. Rooman vaikutuksia ympäröiviin valtioihin)?

Esim. Kaari Utrio kirjoittaa teoksessaan Familia - eurooppalaisen perheen historia:
"Muinaiset yhteisöt kasvoivat, kukoistivat ja sortuivat melko säännölliseen tapaan: vilkasta yhteiskunnallista ja taloudellista toimintaa seurasi väestönkasvu ja asutuksen laajeneminen. Väestön lisääntyminen puolestaan tiesi tehostettua maanviljelyä, kalastusta ja metsänkäyttöä. Luonto ei ajan mittaan kestänyt äärimmillen vietyä hyödyntämistä. Maan eroosio ja luonnonvarojen - kalan ja riistan - yleinen väheneminen heikensivät yhteisön elinvoimaa. Asutus supistui, yhteisö alkoi rappeutua ja joutui ennen pitkää valloittajan saaliiksi. Antiikin kulttuurien kierto kesti muutaman vuosisadan..."

Edward Gibbon kertoo teoksessaan Rooman valtakunnan rappio ja tuho mm. Rooman valtakunnan vaikutuksesta levinneistä kasvilajeista, esim. eri hedelmäpuista ja jalostetuista viiniköynnöksistä. Myös "oliivipuu eteni länsimaissa samassa tahdissa kuin kuin rauha, jonka symbolina sitä pidettiin. ... Pellavanviljely tuotiin Egyptistä Galliaan; se vaurastutti koko maan, vaikka köyhdyttikin maaperän, johon se kylvettiin. Kylvöheinä tuli tutuksi viljelijöille sekä Italiassa että provinsseissa. Erityisesti yleistyi sinimailanen, jonka nimi (Medicago sativa) ja alkuperä juontuvat Meediasta. Terveellisen ja ravitsevan rehun taattu saanti läpi talven moninkertaisti karjalaumat, mikä seikka puolestaan paransi maaperän viljavuutta. Näihin edistysaskeleihin voidaan vielä lisätä uuttera huolenpito kaivoksista ja kalastuksesta..."

Monissa muissakin Rooman historiaa käsittelevissä teoksissa varmasti käsitellään aihetta, mutta koska en tiedä, kuinka laajaa tietoa tarvitset, suosittelen, että kävisit itse lähikirjastossasi selailamassa niitä lukuisia teoksia, joita Rooman historiasta on tarjolla.