Otsikko
Meillä ei ole kuolemantuomio oikeuslaitoksessa käytössä mutta missä maissa maailmalla kuolemantuomio on ehkäisemässä törkeää väkivaltarikollisuutta (tapot,…

Kysytty

Meillä ei ole kuolemantuomio oikeuslaitoksessa käytössä mutta missä maissa maailmalla kuolemantuomio on ehkäisemässä törkeää väkivaltarikollisuutta (tapot, pahoinpitelyt, raiskaukset, pedofilia)?

Vastaus

Vastattu

Kysymys on muotoiltu siten, että siihen on vaikea vastata. Ennakko-oletus syistä, joiden takia kuolemanrangaistusta käytetään, ei välttämättä päde ollenkaan. Yleensä kuolemanrangaistukseen tuomitaan murhasta, vakoilusta tai muusta maanpetoksellisesta toiminnasta ja uskonnollisten määräysten rikkomisesta. Pedofilia on nimitys seksuaaliselle suuntaukselle. Sitä ei ole kriminalisoitu, vaan lasten seksuaalinen riisto. Ei ole mitään näyttöä siitä, että kuolemanrangaistus ehkäisisi koviakaan rikoksia, saati kysyjän mainitsemia. Siksi useimmat maailman maat ovat siitä luopuneet, myös Afrikassa. Kuolemanrangaistuksella on silti myös ns. länsimaissa laajaa kannatusta. Esimerkiksi Suomessa vuonna 2011 19 % kannatti kuolemanrangaistusta. Poliittisista puolueista kuitenkin vain Perussuomalaisten kannattajien enemmistö hyväksyi kuolemanrangaistuksen. Myös Yhdysvalloissa enemmistö kannattaa kuolemanrangaistusta, vaikka enemmistö on nopeasti pienentynyt,

Maailmassa on edelleen yli 50 valtiota, joissa kuolemanrangaistus on käytössä. Joissakin maissa, mm. Venäjällä, kuolemanrangaistus on edelleen lainsäädännössä, mutta se on käytännössä kielletty (viimeinen teloitus 1996). Kuolemanrangaistusta soveltaa vain yksi ns. länsimaa eli Yhdysvallat. Sen lisäksi listalla ovat Wikipedian mukaan (tilanne voi muuttua) Botswana, Tsad, Komorit, Kongon demokraattinen tasavalta. Egypti, Päiväntasaajan Guinea, Etiopia, Gambia, Lesotho, Libya, Nigeria, Somalia, Etelä-Sudan, Sudan, Uganda, Zimbabwe, Antigua ja Barbuda, Bahama, Barbaros, Belize, Kuuba, Dominica, Guyana, Jamaika, Saints Kitts ja Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent ja Grenadiinit, Trinidad ja Tobago, Afganistan, Bahrain, Bangladesh, Kiina, Intia, Indonesia, Iran, Irak, Japani, Jordania, Kuwait, Libanon, Malesia, Korean demokraattinen tasavalta, Oman, Pakistan, Palestiina, Qatar, Saudi-Arabia, Singapore, Syyria, Taiwan, Thaimaa, Yhdistyneet arabiemiirikunnat, Vietnam, Jemen, Valko-Venäjä.

Heikki Poroila