Onko giljotiinia käytetty oikeuslaitoksen työkaluna muualla kuin Ranskassa?

Kysytty

Onko giljotiinia käytetty oikeuslaitoksen työkaluna muualla kuin Ranskassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä on. Monet eurooppalaiset maat teloittivat ihmisiä giljotiinilla 1800- ja 1900-luvulla. Esimerkiksi natsi-Saksassa giljotiinia käytettiin paljon. Giljotiini oli käytössä myös Euroopan ulkopuolella, lähinnä Ranskan siirtomaissa. Ruotsissa giljotiinia on käytetty kerran, kun Johan Alfred Ander teloitettiin vuonna 1910. Helsingin Sanomissa julkaistiin viime vuonna laajahko artikkeli Anderista:

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006551201.html