Otsikko
Meiju-nimen alkuperä ja etymologia.

Kysytty

Meiju-nimen alkuperä ja etymologia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Riihonen, Eeva: Mikä lapselle nimeksi sanotaan että Meiju on muunnos Meijasta, joka taas saattaa olla muunnos Merjasta. Ortodoksisessa kalenterissa Meijan nimipäivä on 5.11.

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sana "meiju" selitetään sekä Häkkisen etymologisessa sanakirjassa että sitä vanhemmassa Nykysuomen sanakirjassa (osa III, 1954): irralleen katkaistu nuori lehtipuu, varsinkin juhannuskoivu (murresana).
Suomen murteiden sanakirjasta ei ole vielä (2019) julkaistu m-alkuisia hakusanoja. Eri alueiden murteiden esittelyssä meiju 'juhannuskoivu' mainitaan mm. eräiden eteläpohjalaisten, hämäläisten, satakuntalaisten, varsinaissuomalaisten ja kymenlaaksolaisten murteiden sanana.
Kotus.fi-sivuilla on 20.6.2007 julkaistu kirjoitus, jossa meiju esitetään juhannuskoivun tai koivunoksan merkityksessä.