Meidän tyttömme kastettiin Senna Emiliaksi. Kertoisitka kaiken tuosta Senna nimestä, alkuperän, tarkoituksen jne?

Kysytty

Meidän tyttömme kastettiin Senna Emiliaksi. Kertoisitka kaiken tuosta Senna nimestä, alkuperän, tarkoituksen jne?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saattaisi ajatella, että Senna on läheistä sukua kreikkalaisperäisille nimille Senja ja Senni, mutta totuus on kuitenkin toinen - siitäkin huolimatta, että viron kielessä Senna tunnetaan kutsumamuotona sekä Ksenialle että Eugenialle, jotka ovat Senjan ja Sennin kantamuotoja.
Pentti Lempiäisen Suuri etunimikirja (WSOY, 2004) johtaa Sennan sen sijaan nimestä Crescentia (latinan kasvua ja varttumista merkitsevästä sanasta), joka on naispuolinen vastine miehennimelle Cresencs (kasvava) ja sen pidentymille Crescentianus ja Crescentius. Nämä kaikki ovat olleet suosittuja marttyyrien ja pyhimysten nimiä. Nimen perustaksi on arveltu Johannes Kastajan lausumaa Jeesuksesta: "Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi." (Joh. 3:30)

Suomen ortodoksisessa kalenterissa nimi on sekä kirjoitusasussa Crescentia että Kreskentia (15.6. italialaisen marttyyrin muistopäivän mukaan). Saksassa nimi kirjoitetaan Kreszentia, josta saatuihin lyhentymiin Senna kuuluu. Muita Kreszentia-nimen lyhentymiä ovat Senta ja Zenta.