Maria Magdalenaa siis Magdalan Mariaa käsittelevää kirjallisuutta?Mitä?

Kysytty

Maria Magdalenaa siis Magdalan Mariaa käsittelevää kirjallisuutta?Mitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun kirjastojen HelMet-aineistotietokannasta http://www.helmet.fi löytyvät sanahaulla (kirjoita hakulaatikkoon maria magdal** ja rajaa aineisto valitsemalla kirjat) seuraavat teokset:

Tekijä Boer, Maria de
Teos Maria Magdalena : bakom myterna : på jakt efter vem hon verkligen var

Tekijä Marjanen, Antti
Teos The woman Jesus loved : Mary Magdalene in the Nag Hammadi Library and related documents

Tekijä Skantze, Margareta
Teos Maria Magdalena : den första aposteln : passionsdrama & essä

Tekijä Koivunen, Hannele
Teos The woman who understood compeletely : a semiotic analysis of the Mary Magdalene myth in the Gnostic gospel of Mary

Tekijä Koivunen, Hannele
Teos Madonna ja huora / Hannele Koivunen

Teos Eevan tie alttarille : nainen kirkon historiassa / Minna Ahola, Marjo-Riitta Antikainen, Päivi Salmesvuori (toim.)

Aleksi-artikkelitietokannasta löytyvät seuraavat artikkelit:

Tekijä Koivunen, Hannele
Nimeke Maria Magdaleena uskontojen naiseuden edustajana
Aikakauslehti Synteesi
Vu/vsk/nro/s 1995 ; (14) ; 2 ; 12-22, 112
Asiasana uskonnot: naiseus; uskonnot: naistutkimus; myytit: naiset: kristinusko

Tekijä Marjanen, Antti
Nimeke Magdalan Maria - kiistelty nainen
Aikakauslehti Tiede 2000
Vu/vsk/nro/s 1995 ; (15) ; 8 ; 46-50
Asiasana Raamatun henkilöt: naistutkimus; ylösnousemus; gnostilaisuus

Tekijä Marjanen, Antti
Nimeke Magdalan Maria Uudessa testamentissa
Aikakauslehti Teologinen aikakauskirja
Vu/vsk/nro/s 1995 ; (100) ; 6 ; 500-511
Asiasana Raamatun henkilöt: naiset; naiset: myytit: kristinusko; ylösnousemus

Tekijä Lääveri, Marianne
Nimeke Magdalan Maria : nainen, jota Jeesus rakasti
Sanomalehti Etelä-Suomen sanomat (ESS)
Päiväys 1996-04-05
Huomautus Haastateltavana Raamatun tutkija Antti Marjanen
Asiasana Raamatun henkilöt: naiset; naiset: myytit: kristinusko; Raamattu: Uusi testamentti

Arto-artikkelitietokannasta löytyvät lisäksi seuraavat artikkelit:

Tekijä(t): Räisänen, Heikki
Nimeke: Nainen joka ei ymmärtänyt kaikkea
Aineisto: artikkeli kausijulkaisussa
Julkaisussa: Vartija. 107(1994) : 5-6, s. 250-251

Tekijä(t): Koivunen, Hannele
Nimeke: Nainen joka tunsi kaikkeuden
Aineisto: artikkeli kausijulkaisussa
Julkaisussa: Naistutkimus. - Helsinki : Suomen naistutkimuksen seura. - ISSN 0784-3844. 7 (1994) : 3, s. 53-56

Tekijä(t): Koivunen, Hannele
Nimeke: Nainen, joka ymmärsi täydellisesti
Aineisto: artikkeli kausijulkaisussa
Julkaisussa: Kirjastolehti. - Helsinki : Suomen kirjastoseura. - ISSN 0023-1843. 87 (1994) : 7-8, s. 230

Tekijä(t): Korhonen, Nina
Nimeke: Neither madonna nor whore : towards a unified image of womanhood
Aineisto: artikkeli kausijulkaisussa
Julkaisussa: Universitas Helsingiensis : a quarterly. - Helsinki : University of Helsinki. - ISSN 0788-9224. 13 (1994) : 3, s. 5-7

Tekijä(t): Skantze, Margareta
Nimeke: Maria Magdalenas story handlar om alla kvinnors upprättelse
Aineisto: artikkeli kausijulkaisussa
Julkaisussa: Kyrkpressen : Svenskfinlands kyrkliga veckotidning. - Hfors : Församlingsförbundets förlag. - ISSN 0356-1275. 31 (2000) : 37, s. 10

Tekijä(t): Vääränen, Seija
Nimeke: Henkisesti kehittyneestä Maria Magdaleenasta tehtiin syntejään katuva nainen
Aineisto: artikkeli kausijulkaisussa
Julkaisussa: Takoja : antroposofinen kulttuurilehti. - Helsinki : Suomen antroposofinen liitto ry.. 24 (1996) : 1, s. 36-37

Osa ym. lehdistä löytyy HelMet-aineistotietokannasta, osa yliopistokirjastojen yhteisluettelosta http://linda.linneanet.fi/

Lisäksi Helmet-aineistotietokannasta löytyy Maria Magdaleenaa käsittelevää kaunokirjallisuutta:
Tekijä Fredriksson, Marianne
Teos Marian evankeliumi

Tekijä Sirola, Harri
Teos Jeesus Enkelinpoika Nasaretilainen

Tekijä Ashcroft, Mary Ellen
Teos Kvinnornas evangelium

Kirjastoihin on myös tulossa Dan Brownin Da Vinci -koodi niminen thrilleri, jossa myös käsitellään Maria Magdaleenaa.

Valitettavasti en löytänyt Maria Magdalenaa erityisesti ortodoksisuudessa käsittelevää kirjallisuutta. Yliopistokirjastojen yhteisluettelosta löytyy varmasti lisää aineistoa, samoin Antti Marjasen ja Hannele Koivusen teoksien ja artikkelien lähdeluetteloista.