Lukupiirissä tuli esiin kysymys johon kukaan meistä ei osannut suoralta kädeltä vastata: Miten Saksa onnistui miehittämään Ranskan toisessa maailman sodassa…

Kysytty

Lukupiirissä tuli esiin kysymys johon kukaan meistä ei osannut suoralta kädeltä vastata: Miten Saksa onnistui miehittämään Ranskan toisessa maailman sodassa niin nopeasti ja helposti, melkeinpä vaivattomasti? Olisiko teillä suositella Ranskan miehitykseen liittyvää kirjallisuutta, kaunoa tai tietokin käy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taistelua Ranskasta ja sen nopeaa etenemistä kuvataan englanniksi selkeästi English Heritagen sivulla. Siinä kerrotaan saksalaisten strategiasta sekä sen kokonaissuunnittelusta, joka joka johti Alankomaiden, Belgian ja Ranskan miehitykseen.

Suomen kielellä tietokirjoja sodasta ja saksalaisesta sodankäynnistä esim.:

Salamasota, Danielsen, Hanne-Luise, toimittaja ; Alkunen, Sirpa, toimittaja, kääntäjä ; Christensen, Else, kirjoittaja. Bonnier Publications 2015 1. p.

Wehrmacht : Hitlerin armeija, Knopp, Guido ; Berkel, Alexander ; Sporn, Mario ; Ovaska, Mervi. 2009.

Tietokirjoja Ranskan miehityksestä: Marianne in chains : in search of the German occupation, 1940-1945. Gildea, Robert. Macmillan 2002.

Occupation : the ordeal of France 1940-1944. Ousby, Ian. Pimlico 1999.

Muistelmateoksissa on tuon ajan muistoja, esimerkiksi Georges Simenonin muistelmista Intiimit muistelmat Otava 1990 löytyy kiinnostavaa kuvausta saksalaisten valtauksesta aikalaisen silmin. En valitettavasti löytänyt Charles de Gaullen muistelmia tuolta ajlta suomennettuina, vain myöhemmältä ajalta 1950-luvun lopulta alkaen.

Ohler, Norman: Hitlerin tabut (Like, 2016) - Tarjoaa saksalaistensotilaiden menestyksekkään etenemisen selitykseksi lääkkeet, joiden ansioista sotilaat jaksoivat sotia päiväkausia.

Henri Troyat, Kohtaaminen. 1964. Miehityksen ajalle sijoittuvaa ihmissuhdedramaa.

Druart, Ruth Viimeinen yö Pariisissa; Salonen, Elina, kääntäjä. Sitruuna Kustannus 2021 kertoo miehityksestä sekä juutalaisvainoista.

Vastarintaliikkeestä löytyy kirjallisuutta

Deforges Sininen polkupyörä -sarja, Sininen polkupyörä, Viettelysten Pariisi ja Rakkauden riemukaari.

Anthony, Evelyn, Hakaristin varjo; Paakkanen, Mia. Weilin + Göös 1986.

Harris, John, Varjojen armeija.Tervaskari, Väinö J. Karisto 1979.