Hyvä kirjastonhoitaja. Olen kiinnostunut kaunokirjallisuudesta, joka käsittelee toisen maailmansodan ajan Ranskaa saksalaisen miehitysvallan alla.

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja.
Olen kiinnostunut kaunokirjallisuudesta, joka käsittelee toisen maailmansodan ajan Ranskaa saksalaisen miehitysvallan alla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eri tietokannoista löysin esim. nämä Ranskan miehitystä käsittelevät romaanit:
Anthony, Evelyn: Miehittäjän mahti
Barber, Noel: Jäähyväiset Ranskalle
Deforges, Regine: Rakkauden riemukaari, Sininen polkupyörä, Musta tango
Francis, Clare: Yötaivas
Harris, Joanna: Appelsiinin tuoksu
Joffo, Joseph: Älä tunnusta ikinä, poika
Keating, Barbara: Tyttäreni Ranskassa
McEwan, Ian: Sovitus
Modiano, Patrick: Kehäbulevardit
Nemirovsky, Irene : Ranskalainen sarja
Sartre, Jean-Paul: Les chemins de la liberté -romaanisarja (sarja alkaa Espanjan sisällissodasta)
Vercors: Meren hiljaisuus

Lisäksi ainakin Simone de Beauvoir käsittelee kaksiosaisessa romaanissaan Mandariinit elämää miehityksen jälkeisessä Ranskassa.

Voit itse hakea lisää aiheeseen liittyviä romaaneja ROMA-tietokannasta http://www.pori.fi/kirjasto/romauusi/index.php
tai Kajaanin kaupunginkirjaston kokoelmatietokannasta, jonne on asiasanoitettu myös vanhempaa kaunokirjallisuutta
http://kirjasto.kajaani.fi/Intro?formid=form2
Voit hakea yhdistelemällä asiasanoja miehitys, toinen maailmansota, Ranska

3 ääntä

Kommentit

Nemirovsky, Irene : Ranskalainen sarja

sydäntä särkevän hyvä