Luin lapsena (80-90-luvulla) kirjan, jossa päähenkilö on nuori poika, joka pakenee jonkinlaiselta vankileiriltä. Kirja kertoo hänen pakomatkastaan Euroopassa,…

Kysytty

Luin lapsena (80-90-luvulla) kirjan, jossa päähenkilö on nuori poika, joka pakenee jonkinlaiselta vankileiriltä. Kirja kertoo hänen pakomatkastaan Euroopassa, mahdollisesti Italiassa. Muistaakseni ihmiset eivät aluksi puhu pojan omaa kieltä, mutta matkan taittuessa kieli vaihtuu, eli siis myös maa?

Pojan nimi taisi olla David ja hän oli mahdollisesti juutalainen. Tämä oli mielestäni hieman epäselvää kirjassa, eikä poikakaan tainnut muistaa taustaansa, tai edes nimeään, ennen kuin aivan kirjan lopussa. Tapahtumien sijaintia ei kirjassa selvästi kerrottu. Vankileiriltä pakenemisessa poikaa auttoi "Mies".

Pojalla oli matkaseuranaan suuri koira. Poika päätyy asumaan erääseen perheeseen, pelastettuaan perheen tyttären. Lopulta poika taisi löytää myös oman äitinsä.
Kirjan nimi saattaisi olla "Minä olen David" tms., mutta sillä nimellä en löytänyt mitään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hakemasi teos on tanskalaisen Anne Holmin kirjoittama David, joka ilmestyi suomeksi vuonna 1963. Kirja on saatavilla Vaski-kirjastojen alueella esimerkiksi Turun pääkirjastossa. Vaski-kirjastoista löytyy myös vuonna 2003 ilmestynyt elokuvasovitus kirjasta. Voit tarkistaa teosten saatavuuden verkkokirjastosta (http://www.vaskikirjastot.fi). Teoksen juonikuvauksen voit lukea halutessasi englanninkieliseltä Wikipedia-sivustolta (http://en.wikipedia.org/wiki/I_Am_David).