Luin kevättalvella dekkarin, jonka oli tarkoitus olla mukana lukudiplomissani. Nyt hukassa ovat kuitenkin kirjailija ja tämän teos. Muistan juonen melko…

Kysytty

Luin kevättalvella dekkarin, jonka oli tarkoitus olla mukana lukudiplomissani. Nyt hukassa ovat kuitenkin kirjailija ja tämän teos. Muistan juonen melko tarkasti ja lisäksi muistelisin myös että kirjailija olisi ollut pohjoismaalainen ja teos melko uusi (~2000-luvulla). Tunnistaisikohan kukaan kirjaa seuraavan juonenkuvauksen perusteella?

Kirjassa katoaa nuori tyttö kun tämä on lähtenyt pyörällä käymään kioskilla. Tytön vanhemmat ovat eronneet (tyttö asuu äitinsä kanssa), molemmat isä ja äiti ovat huolesta suunniltaan. Tapausta ryhtyy tutkimaan miespuolinen (muistaakseni) komissaario.

Kirjassa pääepäillyksi nousevat nuori mies (joka on sukua tytölle, serkku tms.) ja "epämääräinen", mykkä pyörätuolilla ympäriinsä ajeleva mies. Tyttöä etsitään paikkakunnan ihmistenkin toimesta, ja jonkin ajan päästä tyttö myös löytyy - kuolleena ojasta, vaaleaan, kauniiseen mekkoon puettuna.

Molemmat epäillyt ovat sekaantuneet tapaukseen. Nuori mies muistaakseni ajaa liikenteessä huolimattomasti ja vahingossa tönäisee autolla tien reunaan kyyristynyttä tyttöä. Nuori mies ei ole varma mitä tapahtui, eikä jää katsomaan/auttamaan tönäistyä. Toinen epäilty, pyörätuolimies, löytää tytön ja vie tämän kotiinsa, ilmeisesti hoitaakseen, mutta tyttö kuolee. Pyörätuolimiehen äiti löytää ruumiin vammaisen poikansa luota, ja luulee tämän tappaneen tytön vahingossa. Äiti haluaa suojella poikaansa, siivoaa jäljet, pitää ruumista jonkin aikaa pakkasessa, kunnes pukee tämän päälle vaalean mekon ja vie ruumiin ojaan helposti löydettäväksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Karin Fossumin dekkari Mustat sekunnit.