Vankilakielessä vankeusrangaistuksesta käytetään termiä "kakku". Mistä tämä kakku-termi tulee vankilakieleen?

Kysytty

Vankilakielessä vankeusrangaistuksesta käytetään termiä "kakku". Mistä tämä kakku-termi tulee vankilakieleen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leo Lipsosen Vankilaslangin sanakirjastakaan (1990)ei löytynyt selitystä kakku-sanan kohdalta. Kirjan alussa, Lukijalle-nimisessä luvussa mainitaan, että kakku-sanaan liittyy mielikuva pitkäaikaisesta leivänsaannista, ...evään, limpun, paakelsin, pullan haukkaamisesta, järsimisestä, nokkimisesta tai syömisestä.

Samantapaisia merkityksiä kakulle löytyy Heikki Paunosen Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii -kirjasta (2000). Termiä purra, syödä,heittää kakkua on käytetty kirjan mukaan jo 1940-luvulla.

3 ääntä

Kommentit

Hämeenlinnan vankilamuseossa kerrottiin vankien ulkoilutilasta joka oli jaettu kakkupalan muotoisiksi viipaleiksi. Vangit eivät kai saaneet pitää sosiaalista kontaktia, vaan jokainen ulkoili omassa siivussaan.

Tämä oli oikea vastaus. Kakku tulee nimenomaan Hämeenlinnan naisvankilan ulkoilupihasta.