Luin joskus kauan sitten runon, jossa mies oli polttanut kylän tai jotain muuta vastaavaa pahuutta. Vaimo puolusti miestään viimeiseen asti. Mikä runo oli…

Kysytty

Luin joskus kauan sitten runon, jossa mies oli polttanut kylän tai jotain muuta vastaavaa pahuutta. Vaimo puolusti miestään viimeiseen asti.
Mikä runo oli kyseessä, tietääkö joku? Arvelin sitä ensin Leinon Räikkö Räähkäksi, mutta tässähän syyllinen tappaa itsensä.
Runo on vanha.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runossa on tosiaan paljon yhteistä Eino Leinon Räikkö räähkä -runon (kokoelmassa Helkavirsiä 1) kanssa. Toinen mahdollisuus olisi Aila Meriluodon runo Kylänpolttaja kokoelmassa Pahat unet. Tässä runossa kylänpolttaja pakenee, mutta vaimoa ei runossa esiinny. Valitettavasti muita runoja emme onnistuneet löytämään.

Leinon Räikkö räähkä on luettavissa verkossakin runosto.net-sivustolla:

http://runosto.net/eino-leino/helkavirsia1/raikko-raahka/