Otsikko
Luin 60-luvun alkupuolella pienikokoista nidottua (tasku) kirjaa, jossa marsilaiset olivat kaapanneet alukseensa 'maalaisia'. Yrittivät murtaa heidän tahtonsa…

Kysytty

Luin 60-luvun alkupuolella pienikokoista nidottua (tasku) kirjaa, jossa marsilaiset olivat kaapanneet alukseensa 'maalaisia'.
Yrittivät murtaa heidän tahtonsa monin keinoin, joista pahin oli 'papatus'.
Olin tuolloin noin 9-vuotias, ja luin kaiken mitä käsiini sain.
Kivaa olisi löytää tuo kirja!?

Vastaus

Vastattu

Olisikohan kyseessä Archibald Montgomery Low'n kirja Avaruuden armoilla (alkuteos Adrift in the stratosphere)? Suomeksi siitä ei juurikaan tietoa löydy, mutta englanninkielisessä artikkelissa kerrotaan "The Martians attempt to drive our protagonists crazy with a device called the Gabble", jonka voisi papatukseksikin suomentaa. (Viitattu 17.11.2022)
Kirja on ilmestynyt suomeksi vuonna 1958 lyhytikäisen Mikrokirjat-sarjan avausosana.