Löytyykö sivuiltanne tietoa mitä lehtiä on luettavissa missäkin kirjastossa ja kuinka usein valikoimaa muutetaan ja päivitetään. "Omassa" kirjastossani ei…

Kysytty

Hei,

Löytyykö sivuiltanne tietoa mitä lehtiä on luettavissa missäkin kirjastossa ja kuinka usein valikoimaa muutetaan ja päivitetään. "Omassa" kirjastossani ei oikein selviä mikä lehti on lopettu, viimeisin vanha numero saattaa seilata hyllyssä vielä pitkään.
Kysymällä toki asia selviää. Samoin hieman mietityttää valikoima. Mitkä ovat kunkin kirjaston kriteerit lehtiä tilattaessa.

Kiitos ja hyvää kesää.
kesää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kirjastot tekevät pääsääntöisesti lehtitilauksensa kullekin vuodelle edellisen vuoden kesällä, jolloin siis myös tarkistetaan kunkin tilauksen tarpeellisuus ja tarvittavin osin tilataan uusia nimekkeitä tai lopetetaan vanhoja tilauksia.

Lehtien saatavuuden voi helpoimmin tarkistaa HelMet-verkkokirjastosta http://www.helmet.fi/ ja sieltä välilehdeltä, jonka otsikko on Lehdet. Esimerkiksi kunkin kirjaston lehtivalikoiman saa esille kirjoittamalla hakukenttään kaksi asteriskia (**) ja valitsemalla pudotusvalikosta haluamansa kirjaston. Klikkaamalla kunkin lehden nimeä saa näkyville ajantasaisen tiedon saapuneista numeroista. Joskus voi tietysti käydä niin, että jokin lehti lakkaa ilmestymästä kesken vuoden. Tällöinkin tuoreimman numeron saapumisaika näkyy HelMetistä, ja kirjasto saattaa pitää viimeksi tullutta numeroa esillä tavallista pitempään.

Kukin kirjaston toimipiste valitsee lehtikokoelmansa itse. Valintaa tehtäessä pyritään tietysti vastaamaan kyseisen kirjaston oman asiakaskunnan tarpeisiin. Ajoittain tehdään asiakaskyselyjä tai lasketaan lehtien käyttökertoja. Myös asiakastoiveet otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon.