Missä Vuosaaren kirjaston nettisivuilla kerrotaan mitä lehtiä sinne tilataan? Mitä niistä voi lukea verkossa? Linkkikirjaston kautta kysyttäessä pitää tietää…

Kysytty

Missä Vuosaaren kirjaston nettisivuilla kerrotaan mitä lehtiä sinne tilataan? Mitä niistä voi lukea verkossa? Linkkikirjaston kautta kysyttäessä pitää tietää lehden nimi (esimerkissä aku ankka)? Ei se minua auta! Haluan selata lehtiä. Opiskelen taloushallintoa ja sen alan lehdet kiinnostaa. Voisitteko neuvoa tarkkaan edes yhden hyvän esimerkin! Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen HelMet - aineistohaulla (http://www.helmet.fi/) on mahdollista saada viitelista tiettyyn kirjastoon tulevista lehdistä.
Hakutavaksi kannattaa valita opastetusta hausta "sanahaku", jolloin hakua voidaan rajata mm. materiaalin (aineisto -> lehdet), kielen ja kirjaston perusteella. Hakulaatikkoon voi kirjoittaa hakusanoja esim. talouselämä, yritykset tai liiketalous, jos haluaa ko.aihealueisiin liittyviä lehtiä. Jos haluaa nähdä johonkin tiettyyn kirjastoon tulevat kaikki lehdet, niin rajauksiksi riittävät aineistorajaus (lehdet) ja kyseinen kirjasto. Hakusanaksi riittää kaksi tähteä (hakusanojen katkaisumerkki).

Lehtien julkaisutietojen alapuolella on linkki verkkojulkaisuihin (Napsauta linkkiä:). Useimmiten tilattavia lehtiä ei ole kokonaisuudessaan verkossa luettavissa eikä kaikilla kirjastoihin tulevilla lehdillä ole verkkosivuja.

Vuosaaren kirjaston kotisivuilla ei ole, kuten ei myöskään muiden Helsingin kaupunginkirjaston kotisivuilla, luetteloa kirjastoon tulevista lehdistä. Kirjastojen kotisivujen vasemmasta laidasta löytyy "HelMet - aineistohaku" - laatikko, jota napsauttamalla pääsee hakemaan aineistoa kirjastojen kokoelmista.