Löytyykö sellaisia ennen sotia tehtyjä karttakirjoja Karjalan alueesta, joissa näkyy mm. talojen sijainti - olen nähnyt tällaisen kerran. Paikka on Ilomantsin…

Kysytty

Löytyykö sellaisia ennen sotia tehtyjä karttakirjoja Karjalan alueesta, joissa näkyy mm. talojen sijainti - olen nähnyt tällaisen kerran. Paikka on Ilomantsin korkeudella rajantakana ja paikan nimi on Kuolismaa. Toinen vaihtoehto on tarkka sateliittikartta, joka on tietysti nykytilnteesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luovutetun Karjalan topografikarttojen kopioita on Munkkiniemen kirjastossa, Riihitie 22, puh. 310 85 033. Kartat kuuluvat käsikirjastokokoelmaan eli niitä ei lainata. Kartoista löytyy myös Kuolismaan alueen kartta vuodelta 1932.
Karjalan liiton julkaisema (1997) Karjalan kartat on perusteellinen
opas luovutettuun Karjalaan matkustavalle, mutta kirjan hakemistosta en kuitenkaan löytänyt Kuolismaata, vaikka muuten aluetta käsitellään varsin perusteellisesti.