Löytyykö mistään uutta tutkimusta/tutkielmaa tms, aiheena kuinka kasvatus vaikuttaa sittenkin rikollisuuteen luultua enemmän...? En tiedä, onko tämä kotimainen…

Kysytty

Löytyykö mistään uutta tutkimusta/tutkielmaa tms, aiheena kuinka kasvatus vaikuttaa sittenkin rikollisuuteen luultua enemmän...? En tiedä, onko tämä kotimainen tutkimus, sillä tekijästä ei ole tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kovin vähän tuloksia tuntuu tiedonhausta tulevan. Yliopistokirjastojen yhteistietokannasta Lindasta löytyy asiasanoilla "rikollisuus" ja "kasvatus" vain kolme viitettä:
Tekijä(t): Martens, Peter L. Nimeke: Familj, uppväxt och brott / Peter L. Martens Julkaistu: Stockholm : Brottsförebyggande rådet, 1992 Ulkoasu: 147 s. ISBN: 91-38-12761-X

Nimeke: Rikoksettomaan elämänhallintaan : seuraamusjärjestelmän ja yhteiskunnan tukijärjestelmien yhteensovittamista selvittäneen toimikunnan mietintö Julkaistu: Helsinki : Oikeusministeriö, 2001 Ulkoasu: 124 s. ISBN: 951-53-2296-0

Nimeke: Väkivallan kierre / Jaana Haapasalo (toim.) Julkaistu: [Helsinki] : Tietosanoma, 1999
Ulkoasu: 179 s. ; 21 cm ISBN: 951-885-156-5 (nid.)

Sanoilla "rikollisuus" ja "sosiaalinen tausta" löytyy jo enemmän nimekkeitä:

Beggars and thieves lives of urban street criminals / Fleisher, Mark S., 1995
Kriminalitet og sosial bakgrunn / Møglestue, Idar, 1962
Of men and monsters Jeffrey Dahmer and the construction of the serial killer / Tithecott, Richard, 1997
Omankädenoikeutta itärajalla Kymenkartanon ja Savon läänin henkirikollisuus 1748-1774 / Koskivirta, Anu, 1996
Osattomuudesta rangaistavaksi nuorista rikoksentekijöistä nuoruuden alakulttuuriteorian valossa / Iivari, Juhani, 1996
Rikollisuus ja sosiaalinen tausta tutkimus helsinkiläispoikien todellisesta rikollisuudesta / Jaakkola, Risto, 1964
Väkivallan kierre, 1999
Väkivalta- ja laiminlyöntikokemukset epäsosiaalisuuden ja rikollisuuden kehityksessä / Haapasalo, Jaana, 1994

Aivan uusiahan mitkään näistä eivät ole. Lisäksi on kovin vaikeaa arvioida pelkkien nimekkeiden ja asiasanojen perusteella, miten hyvin ne vastaavat etsimäänne asiaa. Suosittelen käymistä paikan päällä omassa kirjastossanne, jossa voidaan tutkia näiden teosten saatavuus ja tilata ne kaukolainoiksi, mikäli ne kiinnostavat. Lisäksi kannattaisi varmaankin tehdä lehtiartikkelihaut esim. Aleksi- ja Ebsco-tietokannoista, jotka ovat käytettävissä pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen asiakastyöasemilla.