Taas Ruotsista tuli ryöstöuutinen. Tälläkin kertaa raskaasti aseistautuneita ryöstäjiä: http://www.hs.fi/ulkomaat/Ruotsissa+jahdataan+raskaasti+aseistautuneita…

Kysytty

Taas Ruotsista tuli ryöstöuutinen. Tälläkin kertaa raskaasti aseistautuneita ryöstäjiä: http://www.hs.fi/ulkomaat/Ruotsissa+jahdataan+raskaasti+aseistautuneita…

Aiemmissa rahakuljetusryöstöissä oli muistaakseni epäilys kansainvälisten rikollisliigojen osallisuudesta? Suomeenkin uutisoitiin taannoin myytävän vastaavia pakettimatkoja…

Mutta miksi näitä ryöstöjä kannatta tehdä juuri Ruotsissa? Onko siellä pankeissa tai rahakuljetuksissa tavallista enemmän käteistä? Onko siellä kiinnijäämisen riski merkittävästi pienempi? Onko tietoja kuljetuksista helposti saatavilla?

Luulisi, että Ruotsin kruunut eivät ole kovin houkutteleva valuutta ryöstajien kannalta?

Eli: miksi hyvin suunniteltuja ryöstöjä tunnutaan tekevän Ruotsissa useammin kuin Suomessa tai Norjassa? (Vai onko kyseessä uutisoinnin tuoma tilastoharha).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta löytyi muutamia lehtiartikkeleja.

Keskisuomalaisen jutussa 21.7.2012 todetaan, että Poliisiammattikorkeakoulun keräämien tietojen mukaan Suomessa tehtiin pankkiryöstöistä poliisille kuusi rikosilmoitusta vuosina 2006-2011. Vuosina 2006, 2007 ja 2011 ei tehty yhtään ilmoitusta. Arvokuljetusryöstöjäkin on Suomessa tehty vain muutama. Pahimpaan aikaan 1990-luvun alussa ryöstöjä tehtiin noin sata vuodessa. Euroon siirtyminen ei lisännyt pankkiryöstöjen määrää Suomessa. Pankkiryöstöjen vähenemiseen vaikuttaa se, että pankkikonttoreissa pyörii nyt aiempaa vähemmän käteistä. Asiaan vaikuttaa myös turvatekniikan ja valvontajärjestelmien kehittyminen, henkilöstön kouluttaminen ja aikaviivelukitusten käyttöönotto. Kiinnijäämisriski on Suomessa iso. Pankkirosvo saadaan lähes aina kiinni ja tuomittua.

Helsingin Sanomat puolestaan kirjoittaa 21.7.2009 ja 24.9.2009, että Ruotsissa arvokuljetusryöstöistä tuli arkipäivää vuosituhannen vaihteessa. Siellä on tehty vuosittain kymmeniä näyttäviä, suunnitelmallisia ja häikäilemättömiä ryöstöjä. Ryöstöjen määrä tosin on länsinaapurissa viime vuosina vähentynyt. Suomessa rahakuljetuksia on ryöstetty harvoin verrattuna Ruotsiin. Vuosina 1998-2004 Ruotsissa ryöstettiin 224 arvokuljetusta, Tanskassa 93, Norjassa 42 ja Suomessa neljä. Huippuvuosi oli 2004.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ruotsissa myllää meitä suuremmassa määrin järjestäytynyt rikollisuus, joka lienee ainakin osittain kotoisin entisen neuvostoliiton maista. Sillä on toki jalansija myös meillä, joten toivotaan, että rauha jatkuu näin. Arvokuljetusten ryöstöt ovat toisinaan inside-juttuja. Ruotsalaisten ryöstöjen suureen määrään voidaan arvella myös vaikuttavan kansan heterogeenisuus: erilaisia maahanmuuttajia on miljoonia, heidän viiteryhmänsä liikkuvat maassa vapaasti. Maahanmuuttajien kielitaito ja kotoutuminen ei ole aina onnistunut. Öresundin sillan avaaminen on aiheuttanut myös Keski-Eurooppalaisen rikollisuuden leviämisen etelästä käsin Ruotsiin. Kotoperäistäkin rikollisuutta on riittämiin. Svea-mamman olot eivät tosiaan ole aina niin ihanteelliset kuin puusta katsoen luulisi.