Löytyykö mahdollisesti opuksia, jotka käsittelevät suomen mainos sensuureja (TV, lehdet, ulkomainonta jne) ja myös muiden maiden sensuureja (USA, ruotsi jne...)

Kysytty

Löytyykö mahdollisesti opuksia, jotka käsittelevät suomen mainos sensuureja (TV, lehdet, ulkomainonta jne) ja myös muiden maiden sensuureja (USA, ruotsi jne...)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mainonnan seunsuuria käsitteleviä teoksia ei löydy suoraan Turun kaupunginkirjaston tiedonhausta eikä myöskään kansallisbibliografia Fennicasta. Linda=yliopistokirjastojen yhteisluettelo antaa teoksen Lacey, Nick "Media institutions and audiences" (2002), joka löytyy Vaasasta. Kotimaisten artikkelien viitetietokanta Arto antaa 4 viitettä, esim. Knuuttila, Seppo: "Mainokset nuorten naisten halventajina?" Nuorisotutkimus 1996: 1, 13-23; Seppänen, Janne: "Tiukka toppi ja sensuuri" teoksessa Naisen naamio, miehen maski. Tietokantoja voi käyttää kirjastoissa.
Kannattaa aloittaa laajemmasta, etsiä mainontaa ja mainoksia koskevaa kirjallisuutta yleensä. Asiasanoina voi käyttää sekä "mainonta" että "mainokset". Yleisten kirjastojen luokituksen mukaan mainonta on luokassa 69.35, josta löytyviä teoksia kannattaa käydä läpi. Sensuurista yleisesti löytyy asiasanalla "sensuuri".