Teen opinnäytetyötä lapsiin kohdistuvasta mainonnasta sekä lasten käytöstä mainonnassa. Tarvitsisin lähteeksi myös englanninkielisiä kirjoja. Voisittekohan…

Kysytty

Teen opinnäytetyötä lapsiin kohdistuvasta mainonnasta sekä lasten käytöstä mainonnassa. Tarvitsisin lähteeksi myös englanninkielisiä kirjoja. Voisittekohan auttaa lähteiden löytämisessä. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muutamia esimerkkejä 90-luvun kirjallisuudesta:
- Hoppu, Kari: Lapsiin ja nuoriin kohdistuva markkinointi. Hki: Lakimiesliiton kustannus, 1997.
- Peura-Kapanen, Liisa: Lapset ja kaupallinen vaikuttaminen Internetissä. Hki: Kuluttajatutkimuskeskus, 1998. Tämä löytyy myös netistä http://www.kuluttajat-konsumenterna.fi/docs/kuluttajapuntari/1999_1/lap…
- Tainio, Riitta:Lapset ja elintarvikemainonta. Hki:Suomen kuluttajaliitto, 1996.
- Takala, Virpi: 7-11 vuotiaat lapset televisiomainonnan vastaanottajina. Hki:Helsingin kauppakorkeakoulu, 1991.
- Advertising to children concepts and controversies/ M. Carole Macklin, 1999.
- Bjurström, Erling: Children and television advertising, Vällingby: Konsumen tv-verket,1994
- Barn och reklam - reklamen och jämlikheten / Leena Heinilä. Hki:Kuluttajavirasto, 1999.
- Otraditionella marknadsföringsmetoder mot barn och unga. Kobenhavn, Nordisk Ministerråd, 1993.
Monet yllämainituista kirjoista löytyivät yliopistokirjastojen yhteisluettelosta Lindasta. Voit katsoa saatavuuden Oulussa esim. Oulun yliopiston kirjaston tietokannasta http://oula.csc.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?DB=local&PAGE=First .

Internetissä Kuluttajaviraston sivuilla on tietoa lapsiin kohdistuvasta mainonnasta ja siellä on joitakin viitteitä kirjallisuuteen http://www.kuluttajavirasto.fi/tietoa/koulut/mistatietoa.html . Kuluttajaliiton sivut http://www.kuluttajaliitto.fi/verkkokauppa/mainonta/verkossa.htm#Lapset ja mainonta verkossa .
Lehtiartikkeleista voisi myös olla hyötyä. Muutamia uusimpia:
- Heikkilä, Jaakko: Lapset kovan mainontapaineen alla : Pokémonit villitsevät, Lapsen maailma 2000:5. s. 8-11
- Kinturi, Marja-Liisa: Markkinointi lapsille on syvällinen kysymys, Yritystalous, 1999:5, s. 6-9.
- Peura-Kapanen, Liisa: Lapset markkinoinnin kohteena Internetissä, Tietosuoja 1999:3, s. 8-11.
Meillä Oulun kaupunginkirjastossa asiakkailla on mahdollisuus etsiä lehtiartikkeleita käsikirjastossa. Myös englanninkielisiä lehtiartikkeleita on mahdollisuus hakea.

Aiemminkin on etätietopalvelussa kysytty lapsiin kohdistuvasta mainonnasta. Voit hakea vastauksen
Kysy kirjastonhoitajalta arkistosta.