Löytyykö kirjallisuuden luokittamisesta (erityisesti pääkirjauksista, lisäkirjauksista ja vastuullisuusalueista) jotain kirjallisuutta tai artikkelia?

Kysytty

Löytyykö kirjallisuuden luokittamisesta (erityisesti pääkirjauksista, lisäkirjauksista ja vastuullisuusalueista) jotain kirjallisuutta tai artikkelia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttää siltä että noihin mainitsemiisi luettelointiin liittyviin asioihin liittyviä yksityiskohtia on viime aikoina pohdiskeltu aika vähän, koska ainakaan suomen kielellä en käytössäni olevista artikkelitietokannoista (Aleksi, Arto, Kati) löytänyt oikeastaan mitään. Yksi englanninkielinen aihettasi jollakin tavalla sivuava kirja löytyy Tampereen yliopiston kirjastosta:

Guidelines for subject authority and reference entries, München : Saur, 1993.

Lisäksi löysin informaatiotutkimuksen virtuaalikirjastosta yhden osoitteen, josta voisit itse kokeilla hakea tietoa: http://www.itcompany.com/inforetriever/cat.htm
Toimii tosin vain englannin kielellä. Ehkäpä sitten Suomalaiset luettelointisäännöt ovat tällä hetkellä paras lähde tällaisille luettelointistandardeille.