Otsikko
Löytyykö historiikkia tai jonkinlaista tietoa Terijoelta siirretyistä ns. pitsihuviloista. Etenkin Helsingissä vielä olevista, ehkä suojelluista huviloista ?

Kysytty

Löytyykö historiikkia tai jonkinlaista tietoa Terijoelta siirretyistä ns. pitsihuviloista. Etenkin Helsingissä vielä olevista, ehkä suojelluista huviloista ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipedia-artikkelin mukaan vuosien 1918–1925 aikana Terijoen 6 500 huvilasta noin puolet myytiin ja siirrettiin purettuina muualle Suomeen. https://fi.wikipedia.org/wiki/Terijoen_huvilayhdyskunta

Helsingin Sanomat arvioi artikkelissaan noin 2 000 huvilaa huutokaupatun muualle Suomeen. Kukaan ei tarkasti tiedä, kuinka monta Terijoen huvilaa koko Suomessa on vielä jäljellä, todennäköisesti kuitenkin satoja. https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000008581425.html

Elina Syväoja on tutkinut Terijoelta Pohjanmaalle 1910–1930-luvuilla siirrettyjä huviloita. Hän toteaa, että tutkimustieto Terijoen huviloista keskittyy lähinnä huvila-alueen historiaan, ei niinkään siirrettyjen talojen vaiheisiin. Terijoen huviloita Järvenpäässä on tutkittu, samoin Ruissaloon siirrettyjä. Huviloita kaupattiin Terijoelta enimmäkseen Etelä-Suomeen. Syväojan tutkielma löytyy verkosta ja se sisältää lähdeluettelon, mutta Helsinkiin siirrettyjen huviloiden etsinnässä niistä ei oikeastaan ole apua.

JYX - Tuhatilmeiset kannakselaishuvilat : Terijoelta Pohjanmaalle siirretyt rakennukset (jyu.fi)

Helsinkiin huviloita siirrettiin verkkohakujen perusteella ainakin Oulunkylään, Puistolaan, Kulosaareen, Tapanilaan, Pukinmäkeen, Marjaniemeen. Mitään kokonaisesitystä tai tutkimusta ei näistä Helsingin huviloista näyttäisi olevan saatavissa.

Karjalan liiton Terijoki-seurasta voisi tiedustella, olisiko heillä kerättyä tietoa huviloiden myöhemmistä vaiheista Helsingissä https://www.karjalanliitto.fi/karjalan-liitto/jasenyhteisot/pitajaseura…

Kaupunginosayhdistyksillä saattaisi olla perimätietoa alueen taloista: esim. Käpylä-yhdistys, Oulunkylä-yhdistys jne.

Helsingin kaupungin rakennusvalvonnan arkistosta voisi löytyä tietoa yksittäisen, tietyssä osoitteessa sijaitsevan talon historiasta. https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/tontit-ja-rakentami…

1 ääntä

Kommentit

Kiitoksia, sain paljon vinkkejä etsiskellä lisää tietoja kysymykseeni Terijoelta siirretyistä huviloista.