Otsikko
Löytyykö Aaro Hellaakosken runosta "Tähtilaivat" englanninkielistä käännöstä?

Kysytty

Löytyykö Aaro Hellaakosken runosta "Tähtilaivat" englanninkielistä käännöstä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen kirjallisuuden seuran (http://www.finlit.fi) käännöstietokannan mukaan Aaro Hellaakosken runoja on julkaistu koosteena vain unkarin kielellä. Antologia on ilmestynyt vuonna 1984.

Oulun kaupunginkirjaston sivuilla ositteessa http://www.ouka.fi/kirjasto/kirjailijat/aloitus.htm pääset tutustumaan Aaro Hellaakosken elämään ja taiteeseen. Linkin Bibliografia takaa aukeaa sivusto, jota selaamalla löydät otsikon "Aaro Hellakosken tuotantoa on käännettynä seuraavissa valikoimissa". Sen mukaan hänen runojaan on ilmestynyt englanniksi kirjassa: Armstrong, Robert: Poetry and Folk Songs of Finland in Translation with poems of tribute and drawings, London 1975. Kirja on ainakin Oulun ja Joensuun kaupunginkirjastojen kokoelmissa. Bibliografisista tiedoista ei käy ilmi, onko Tähtilaivat-runon käännös mukana tässä valikoimassa. Se selviää vain joko tiedustelamalla mainituista kirjastoista tai kaukolainaamalla kyseisen teoksen.

Tähtilaivat on ilmestynyt mainitsemassasi Uusi runo-kokoelmassa. Helmet-aineistotietokannasta (htpp://www.helmet.fi )löydät kyseisen teoksen saatavuustiedot pääkaupunkiseudulla.