25.11.2005

Löytyisikö lapsille suunnattuja kuvitettuja satukirjoja, joiden pohjalla on tavalla tai toisella oikea taideteos (lähinnä maalaus, piirustus, grafiikka tms.)? Teoksessa yhdistyvät siis satu, taidekuva sekä mahdollisesti muu kuvitus. Esimerkkinä käyköön teos Siipirikko.

26.11.2005
28.11.2005

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen Helmet- tietokannasta ja Fennica-tietokannasta etsimällä ei oikeastaan löytynyt taideteokseen perustuvia lapsille tarkoitettuja kotimaisia satuja jo mainitsemiesi lisäksi. Aikuisille löytyi kaksikielinen satukirja Joulupukin lomamatkat – Santa’s Holiday Travels (Sinikka Salokorpi, Bruno Maximus 1999), jossa kuvituksena ovat taiteilija Bruno Maximuksen taulut ja tarinat ilmeisesti perustuvat niihin. Kirjassa on 12 noin viiden sivun mittaista tarinaa, jokaiseen tarinaan liittyy yksi kuva.
Helmet-tietokannasta löysin lisäksi tiedot omakustanteena ilmestyneestä kirjasta Salomaa: Maailmojen synty:kertomus lapsille:kuvakirja (H.E. Salomaa 2003). Kirjan tiedoissa on maininta ” maalaukset Helmi Salomaa”. Helmet-järjestelmässä ei tosin ole yhtään nidettä kyseistä kirjaa, eli sitä ei ole saatavana pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista.
Helmetistä etsimällä löytyi joitain englanninkielisiä kuvakirjoja, jotka voisivat liittyä aiheeseesi. Amerikkalainen valokuvataiteilija William Wegman on tehnyt lastenkirjoja kuvituksena taidevalokuvat koirista.( En tosin ole varma, ovatko valokuvat olleet ensin ja tarina sitten, vai onko valokuvat otettu tarinaa varten.) Pääkaupunkiseudun kirjastoista saatavissa ovat ainakin Chip wants a dog (Hyperion, 2003) ja What do you do? (Hyperion, 1999). Wegman on tehnyt muitakin valokuvin kuvitettuja lastenkirjoja, mm. Cinderella, Little Red Riding Hood, Shapes.
Meredith Hooperin kuvakirjan Dog’s night (Frances Lincoln, 2000) tapahtumapaikka on ilmeisesti Lontoon National Gallery, maalausten koirat hyppäävät lattialle, jahtaavat toisiaan ja jotkut päätyvät vääriin maalauksiin.
Englantilaisen James Mayhewin kuvakirjoissa Katie and the bathers ja Katie’s picture show molemmissa asiasanoina ovat maalaukset ja taideteokset, Katie and the bather’s kirjassa asiasanoihin kuuluu myös pointillismi. Nämä kirjat löytyivät Helmet-tietokannasta, ja netistä kävi ilmi että Mayhew on tehnyt muitakin kuvakirjoja Katiesta, joka ilmeisesti seikkailee taiteen maailmassa.Kirjojen tarinasta en kuitenkaan tiedä sen tarkemmin. Anthony Brownin kirjassa Willy’s pictures simpanssi-Willy on lisännyt itsensä ja ystäviensä kuvia mm. da Vincin, Vermeerin, ja muiden tunnettujen taiteilijoiden töihin.
Saksalainen nuortenkirjailija Walter Moers taas innostui 1800-luvulla eläneen kuvittajan Gustav Dorèn kuvituksista ja rakensi tarinan niiden ympärille. Näin syntyi nuorten fantasiakirja Hurja matka halki yön (Otava, 2003).

Kommentit

Lena Andersonilla on ihana lastenkirja "Linnea maalarin puutarhassa" joka perustuu Claude Monet'n maalauksiin :)

Marjatta Levanto - Julia Vuori; Eero
Sarjakuva vuodelta 1994. Teksti Eero Järnefeltin päiväkirjojen pohjalta. Maalauksesta Raatajat rahanalaiset (Kaski) vuodelta 1893. Sarjakuvaa oli ihana lukee lapselle ääneen koska teksti oli niin rikasta vanhaa kieltä. Hyvin meidän lapsi jaksoi kuunnella, kun oli niin paljon katsottavaakin. Maalauksesta on valokuva sisäkannessa. Teksti taitelijan pohdintaa töistään, motiiveistaan... Sarjakuvan minä-henkilön Julia Vuori on piirtänyt pieneksi sarvikuonomaiseksi olennoksi.