Mistä löytäisin sadun tai lorun: Sata kissaa, tuhat kissaa, miljoona biljoona tsiljoona kissaa?

Kysytty

Mistä löytäisin sadun tai lorun: Sata kissaa, tuhat kissaa, miljoona biljoona tsiljoona kissaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Satu "Miljoona kissaa" löytyy kirjasta Rakkaimmat eläinsatuni, jonka on toimittanut Lesley O'Mara (Kustannus-Mäkelä, 1992, s. 161-175). Sadun on kirjoittanut ja kuvittanut Wanda Ga'g (näin sukunimi on kirjoitettu tässä kirjassa). Sadun alkuperäinen nimi on Millions of cats. Tähän kirjaan sen on suomentanut Raija Viitanen ja mukana on siis myös alkuperäiskuvitusta. Sadussa on "sata kissaa, tuhat kissaa, miljoona, biljoona, triljoona kissaa".

Vanhempi suomennos löytyy nimellä "Miljoonia kissoja" Martti Haavion, Aale Tynnin ja Väinö Mäkelän toimittamasta kirjasta Tarua ja totta (Uusi kansakoulun lukukirja 1, WSOY, 1961, s. 70-73). Kirjailijan nimi on tässä kirjassa kirjoitettu näin: Wanda Gag. Suomentajan nimeä ei mainita eikä sadussa ole mukana alkuperäiskuvitusta, vain yksi sivunkokoinen Anja Konkan kuva "Kissoja". Tässä versiossa on "sata kissaa täällä, tuhat kissaa tuolla, miljoonia, biljoonia, triljoonia kissoja".

Alkuperäisteoksesta löytyy paljon tietoa internetistä, esim. näiltä sivuilta:

http://millionsofcats.weebly.com (kirjailijan nimi on kirjoitettu Wanda Gág)

https://www.youtube.com/watch?v=5cBHOMUlD70 (tarina kerrottuna englanniksi, mukana alkuperäinen kuvitus ja teksti)