Otsikko
Löytyisikö kirjaa/kirjoja liittyen lastenmusiikin historiaan. En ole onnistunut löytämään siihen aineistoa.

Kysytty

Löytyisikö kirjaa/kirjoja liittyen lastenmusiikin historiaan. En ole onnistunut löytämään siihen aineistoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lastenmusiikin historiasta löytyy vähänlaisesti kirjallisuutta. Ani Suikkanen on kuitenkin tehnyt suomalaisesta lastenmusiikista pro gradu -työn Jyväskylän yliopistoon otsikolla Kehtolauluista Känkkäränkkään : suomalaisen lapsuuden ja lastenmusiikin vaiheita kalevalaiselta kaudelta 1980-luvulle.
Tämä gradu on luettavissa myös verkossa osoitteessa: http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/g/1678.pdf ja sen lähdeluettelosta löydät lisää lähteitä.

Muita teoksia, joista voi olla hyötyä näkökulmastasi riippuen:
Pajamo, Reijo: Lehti puusta variseepi : suomalainen koululauluperinne, 1999.
Jalkanen, Pekka: Pohjolan yössä : suomalaisia kevyen musiikin säveltäjiä Georg Malmsténista Liisa Akimofiin, 1992.
Kirsi, Anna-Liisa: Levytetty lastenmusiikki 1930-, 1950- ja 1970-luvuilla, 1990 (Pro gradu -työ : Tampereen yliopisto).
Hirvonen Riitta: Ystävä sä lapsien. Lasten virret ja hengelliset laulut suomenkielisissä kokoelmissa 1824-1938 ja niiden vaikutus vuoden 1938 virsikirjaan. 2009 (Väitöskirja : Helsingin yliopisto)
Netterstad, Märta: Så sjöng barnen förr : textmaterialet i de svenska skolsångböckerna 1842-1972, 1982.
Zetterholm, Finn: Barnvisan i Sverige. 1969.

Lehtiartikkeleita:
Krokfors, Maisa: Lastenlevyjä eilen ja tänään : lastenlevy 60 vuotta (Lastentarha 1990 : 18, s. 8-10).
Krokfors, Maisa: Lastenmusiikki 1980-luvulla (Kritiikin uutiset 1985 : 1, s. 4-5).
Lammi-Ketoja, Ulla-Maija: Leikkivistä aikuisista lastenkulttuurin vaalijoiksi (Lapsen maailma 1999 : 5, s. 48-49). Huomautus: Haastateltavana Martti ja Marjatta Pokela sekä Eeva-Leena Sariola
Saarnio, Merja: M.A. Numminen ja kaksi vuosikymmentä lastentaidetta (Lapsen maailma 1991 : 6-7, s. 38-39).
Wessman, V.: Barnens musik (Resonans 1993 : 3, s. 14-15).