Kylmäkosken meijerin historia

Kysytty

Kylmäkosken meijerin historia

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Suvanto, Pekka: Akaan historia : Toijala-Kylmäkoski-Viiala, osa 2 (Vammala, 1954) kerrotaan, että Kylmäkosken kirkonkylään, Savikoskelle menevän tien varteen, perustettiin osuusmeijeri v. 1903. Kirjassa on myös kuva meijeristä (s. 119). Tarkempia tietoja itse meijerirakennuksesta ei ole.

Seuraavista teoksista saattaisi myös löytyä tietoa aiheesta:

Kylmäkoski ajan virrassa : 1895-1995
Kylmäkosken kunta, 1995

Tomminen, Hannu: Suomalainen meijerirakennus - koko kansan tehdas : pienteollisuusrakennuksen historia ja uudelleenkäyttö
Ympäristöministeriö, Alueidenkäytön osasto. Selvitys 1993, 10

Pessi, Väinö: Suomen meijeriteollisuuden vaiheita
Kirjayhtymä, 1966

Hämeenläänin meijeriliiton vuosikirja
- Julkaistu v. 1911-1922, 1945-1948, 1950-1978, nimi muuttunut Hämeen-Uudenmaan meijeriliiton vuosikirjaksi v. 1950.

Lisäksi Kylmäkoski-Seuralla voisi olla lisätietoa asiasta. Seuran yhteytiedot löytyvät Kylmäkosken kunnan www-sivulta http://www.kylmakoski.fi/yhdistykset/