12.8.1999

Linux-aiheisilla kirjoilla on todella kova kysyntä - onko Helsingin alueen kirjastoissa huomattu tämä? Saatavuustiedot näyttävät koko ajan vain "lainassa", jokaisessa kirjastossa. Ovatko kirjastot hankkimassa lisää Linux-kirjoja kovan kysynnän takia?

13.8.1999
13.8.1999

Ilman muuta tilanne on huomattu. Linux-kirjoja hankitaan jatkuvasti lisää, sillä uusia teoksia ilmestyy koko ajan. V. 1998-1999 hankittiin Helsingin kaupunginkirjastoon kuusi suomenkielistä nimekettä, yhteensä 86 kappaletta, joista tosiaan montakaan ei ole vapaana. Lisäksi hankittiin kirjoja muilla kielillä.

Kirjasto ei ole pysynyt aivan kysynnän kasvun perässä. Niin käy aina kun jokin aihe tai kirja saa yhtäkkiä suuren suosion. Kirjastot tekevät ylimääräisiä tilauksia, kun huomaavat varausjonojen kasvavan. Muuten, myös kirjaston www-palvelimella on Linux-käyttöjärjestelmä.

Vuosina 1999 ja 2000 ilmestyneitä Linux-kirjoja kirjaston kokoelmissa ovat mm.:
Linux man-sivut & järjestelmänhallinta (2000); Hedemalm, Gunvald: Linux handboken (2000); Komarinski, Mark F.: Red Hat Linux system handbook (2000); Barkakati, Naba: Red Hat Linux (2000); Ball, Bill: Lär dig Linux på 24 timmar (1999); Hedemalm, Gunvald: Linux-käsikirja (1999); Ray, John: Linux Trainer-tehokurssi (1999); Jokinen, Ismo: Linux peruskäyttäjän opas (1999); Ball, Bill: Sams teach yourself Linux in 24 hours (1999); Gay, Warren W.: Linux-ohjelmointi trainer (1999).