Liittyvätkö ley-linjat jonkinlaiseen esoteeriseen mystiikkaan?Mistä on kysymys.

Kysytty

Liittyvätkö ley-linjat jonkinlaiseen esoteeriseen mystiikkaan?Mistä on kysymys.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ley-linjat keksi englantilainen liikemies Alfred Watkins 1920-luvun alussa. Hänen mukaansa monet muinaisjäännökset ja niiden päälle myöhemmin rakennetut kohteet näyttivät kartalla tarkasteltuna muodostavan suoria linjoja. Nämä linjat olisivat muinaisia teitä ja kauppareittejä, joiden varrelle asumukset oli rakennettu. Watkins keksi niille nimen ley, joka tarkoitti aukiota, niittyä tai peltoa. Vastaavia linjoja väitetään olevan muuallakin maailmassa. Esimerkiksi Saksassa vastaavista "pyhistä linjoista" oli puhuttu jo vuosisadan alussa. Arkeologinen tutkimus on yleensä suhtaunut kielteisesti Watkinsin teorioihin.

Myöhemmin ley-linjoihin on liitetty erilaisia mystisiä ominaisuuksia. Entinen Kuninkaallisten Ilmavoimien lentäjä Tony Wedd esitti vuonna 1961, että ley-linjat olisivat jonkinlaisia sähkömagneettisen energian virtoja, joiden perusteella ulkoavaruuden olentojen avaruusalukset suunnistavat. Kirjailija John Michelin mukaan muinainen korkeakulttuuri oli luonut ley-linjat energiavirtojen hallitsemiseksi. Nämä uskomukset maan muinaisista energiavirroista ovat innostaneet erilaisia uususkonnollisia ja rajatiedon liikkeitä.

Lähteet:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ley-linja

The Guardian: "The ley of the land"

Ley-lines: dead and buried