Milloin voidaan aikaisintaan sanoa, että ihminen on "viimeisillään raskaana"? Esimerkiksi Wikipediassa sanotaan Tarja Halosen olleen viimeisillään raskaana…

Kysytty

Milloin voidaan aikaisintaan sanoa, että ihminen on "viimeisillään raskaana"? Esimerkiksi Wikipediassa sanotaan Tarja Halosen olleen viimeisillään raskaana Rissalan lentoturman aikoihin. Turma tapahtui 3.10.1978 ja Halosen tytär syntyi 25.11.1978, eli 53 vuorokautta turman jälkeen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuskinpa tähän kysymykseen aivan ehdotonta ja yksiselitteistä vastausta löytyy. Tutkailin hieman raskauteen liittyviä ja äitiyteen valmentavia kirjoja jonkinlaisen määrittelyä helpottavan rajapyykin toivossa. Yhtenä varteenotettavana ehdokkaana nousi esiin "sairaalalaukun"  - synnytykseen mukaan otettavien varusteiden -  pakkaaminen, joka tarkastelemissani oppaissa kehotettiin tavallisesti tekemään 33. ja 34. raskausviikon tienoilla eli n. 6-7 viikkoa ennen laskettua aikaa. Minusta tätä voisi hyvinkin pitää sinä vaiheena, josta eteenpäin ollaan "viimeisillään raskaana" - kun ollaan periaatteessa valmistauduttu lähtemään synnytyssairaalaan. Jos huomioidaan, että normaali raskaus kestää keskimäärin 280 vuorokautta eli 40 viikkoa, ja suurimmassa osassa raskauksista synnytys tapahtuu korkeintaan kaksi viikkoa ennen tai jälkeen lasketun ajan, ei nähdäkseni ole mitenkään liioiteltua sanoa, että Tarja Halonen oli viimeisillään raskaana 3.10.1978, 53 vuorokautta ennen tyttärensä syntymää.