Otsikko
Voiko olla raskaana jos käyttää e-pillereitä säännöllisesti ja kuukautisvuoto on runsasveristä ja tulevat säännöllisesti, kuten ennenkin? Mitä sitten jos…

Kysytty

Voiko olla raskaana jos käyttää e-pillereitä säännöllisesti ja kuukautisvuoto on runsasveristä ja tulevat säännöllisesti, kuten ennenkin? Mitä sitten jos hedelmöityminen on tapahtunut ennen e-pillereiden käyttöä, mutta silti on tullut kuukautiset normaalisti aina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ehkäisypillereitä pidetään hyvin varmana ehkäisymenetelmänä, joten raskauden mahdollisuus on epätodennäköinen, jos kuukautiset jatkuvat runsaina.
Alkuraskauden verenvuoto ei ole harvinainen oire. Usein vuoto on niukkaa, kivutonta ja vaaratonta. Verenvuoto voi kuitenkin olla merkki poikkeavasta raskaudesta. Runsaampi verenvuoto viittaa keskenmenon mahdollisuuteen. Voimakkaat alavatsakivut taas voivat viitata kohdunulkoisen raskauden mahdollisuuteen. Vähintään joka kymmenes raskaus päätyy keskenmenoon, yleensä raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana.
Niukka alkuraskauden verenvuoto ajankohtana, jolloin kuukautisvuodon pitäisi alkaa ("valekuukautiset"), on tavallinen oire, sitä esiintyy joka neljännellä naisella. Jos vuoto on kuukautisvuotoa runsaampaa ja jos siihen liittyy supistuksen omaisia kipuja, oireet viittaavat keskenmenoon.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti
Jos raskaus olisi alkanut jo ennen pillereiden käyttöä, niin ehkäisypillerit eivät toimi jälkiehkäisynä. Hormonaaliseen jälkiehkäisyyn käytetään erityisesti tätä tarkoitusta varten suunniteltua kahden tabletin pakkausta, jonka molemmat tabletit otetaan mahdollisimman pian suojaamattoman yhdynnän jälkeen.
http://www.tohtori.fi/?page=4069997&search=katumuspilleri
Raskaustestejä voi ostaa nykyisin apteekin lisäksi myös päivittäistavarakaupoista. Täyden varmuuden saamiseksi on suositeltavaa hakeutua lääkärin vastaanotolle.