Lihottaako iltasyöminen sinänsä vai ratkaiseeko vuorokauden aikana saatu energian kokonaismäärä? Ymmärtääkseni ihminen kuluttaa levossa yllättävän paljon…

Kysytty

Lihottaako iltasyöminen sinänsä vai ratkaiseeko vuorokauden aikana saatu energian kokonaismäärä? Ymmärtääkseni ihminen kuluttaa levossa yllättävän paljon energiaa, mikä korostuu esim. kuntoilun jälkeen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisesti tunnustettu tosiasia on, että paino pysyy vakiona, kun energiansaanti ja energiankulutus ovat tasapainossa. Tällöin ihminen syö sen verran kuin kuluttaa. Painonhallinnan kannalta parhaana vaihtoehtona pidetään säännöllistä ja tasaista ateriarytmiä. Silloin pystyy välttämään liian kovaa nälkää ja syömään itsensä sopivasti kylläiseksi. Sopiva syömistiheys on useimmille 4–5 kertaa päivässä. Useimmille sopiva ateriaväli on 3−4 tuntia.

Helsingin Sanomat julkaisi 16.12.2021 artikkelin, jossa ravitsemuksen asiantuntijoiden avulla selvitettiin, lihottaako iltasyöminen. Asiantuntijoiden mukaan iltapala on ateria siinä missä muutkin ateriat. Ruoan laatu ja määrä ovat ratkaisevampia kuin kellonaika, milloin se syödään.

Ihminen kuluttaa energiaa kaiken aikaa, vaikka ei liikkuisikaan. Tästä lepoenergiankulutuksesta käytetään myös nimitystä perusaineenvaihdunta. Nukkumisen aikainen energiankulutus on hiukan alhaisempi kuin hereillä tapahtuva lepoenergiankulutus. Urheilun aikana keho käyttää enemmän energiaa. Kohonnut aineenvaihdunta jatkuu vielä treenaamisen jälkeenkin niin sanottuna jälkipolttona. Mitä pitkäkestoisempaa ja kovatehoisempaa treenaaminen on, sitä isompi jälkipoltto on.

On hyvä muistaa, että kaiken kaikkiaan terveellinen ravitsemus on kokonaisuus, jossa ratkaisevat jokapäiväiset valinnat pitkällä aikavälillä.

Lähteet:

Kirsi Pietiläinen, Pertti Mustajoki ja Patrik Borg: Lihavuus (Duodecim 2015)

https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/terveellinen-ruokavalio

https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/itsehoito/ruokavalion-kulmakivet/s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6llinen-ateriarytmi

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01275/laihduttaminen-ja-painonhallinta?q=ylipaino#s2

Anna Silvennoinen: Tietynlainen treeni saa energiankulutuksen roihuamaan jopa päiviksi – Tästä on kyse jälkipoltoksi kutsutussa ilmiössä. Helsingin Sanomat 16.12.2021