Otsikko
Lauletaanko Leipuri Hiiva -laulussa "näin piipusta kun savu kohoaa" vai "näen piipusta kun savu kohoaa"? Molempia löytyy kun hakee sanoja. Ja jos se on "näin",…

Kysytty

Lauletaanko Leipuri Hiiva -laulussa "näin piipusta kun savu kohoaa" vai "näen piipusta kun savu kohoaa"? Molempia löytyy kun hakee sanoja. Ja jos se on "näin", tarkoittaako se, että joku näki vai tällä tavalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhimmissa tutkimissani laulukirjoissa ja nuottikokoelmissa sana on "näin" (esimerkiksi Laulava Toivonliitto vuodelta 1952 ja SDR laululipas, 1959), myöhemmissä alkaa "näen" pikku hiljaa vallata alaa - sen varhaisin haaviini osunut esiintymä on Ritva Ollarannan vuonna 1979 julkaistussa kirjassa Musiikkia muksuille. Tällä perusteella olisin taipuvainen pitämään ensimmäistä vaihtoehtoa oikeana ja alkuperäisenä - ja nimenomaisesti merkityksessä "tällä tavalla".

"Näin" tuntuisi myös intuitiivisesti loogisemmalta vaihtoehdolta. Jos leipuri Hiiva on sisällä leipomossaan, työntää pullia uuniin ja vetää valmiita ulos, hänen olisi luultavasti vaikeaa olla samanaikaisesti ulkona näkemässä, kuinka piipusta kohoaa savua ensimmäisessä säkeistössä. Se, että kolmannen säkeen "minä" olisikin joku muu kuin leipuri Hiiva itse, niin kuin kahdessa ensimmäisessä säkeessä, on toki mahdollista, mutta kerronnallisesti vähintäänkin hämmentävää. Vastaavasti laulun toisessa säkeistössä "näin" on ajatuksellisesti luontevampi ja johdonmukaisempi kuin "näen", kun se ei tuota yhtäkkistä hyppäystä kahden ensimmäisen säkeen kolmannesta persoonasta minä-muotoiseen kerrontaan viimeisessä.

Yhtä kaikki, hämmentävää tai ei, voisi ehkä kuitenkin ajatella, että sana "näin" on jossakin vaiheessa vaihdettu sanaan "näen" tarkoituksellisesti: kenties laulusta ja leikistä on näin yritetty tehdä omakohtaisempi ja osallistavampi, kun kummankin säkeistön loppusäkeessä havaitsijaksi on nostettu leikkijä itse ("näen piipusta kun savu kohoaa").