Otsikko
Lapsuuteni aapinen etsinnässä. Aloitin kouluni Tampereella v. 1972. Aapinen alkoi A-kirjaimesta, sanoilla Aatu ajaa autoa. Erityisesti kaipaan tuon aapisen…

Kysytty

Lapsuuteni aapinen etsinnässä. Aloitin kouluni Tampereella v. 1972. Aapinen alkoi A-kirjaimesta, sanoilla Aatu ajaa autoa.
Erityisesti kaipaan tuon aapisen tarinoita, joissa mm. peikkolapset opettelivat lukemaan. Heille oli liitutaululle kirjoitettu sanat ADAAK NAAJO IPPO IE. Luulin sanoja peikkojen nimiksi, kunnes opettaja kehotti lukemaan sanat takaperin.
Samaan sarjaan kuului 2. luokan lukukirja, jota myös kaipaan.
Löytyisikö tekijät ja kirjojen ISBN-numerot? Vieläkö niitä löytyisi lainaksi jostain kirjastosta?

Vastaus

Vastattu

Kävin läpi koko joukon aapisia, jotka olisivat voineet olla käytössä 70-luvun alussa, mutta yksikään tutkimistani ei alkanut sanoin "Aatu ajaa autoa". Kysymyksessä muisteltu Hellin Tynellin pikku tarinaan Peikkolapset lukevat kuuluva liitutaululle kirjoitettu teksti löytyi yhdestä kirjasta, joten autoilevan Aatun puuttumisesta huolimatta tarjoan sitä: Paavo Kuosmasen, Liisa Merenkylän ja Pentti Merenkylän laatima Lukutunnin kirja -sarjan ensimmäinen osa Opin lukemaan : lasten aapinen. Tästä alun perin vuonna 1962 julkaistusta aapisesta otettiin uusia painoksia 70-luvun alkupuolelle saakka: 7. p. 1970 ja 8. p. 1971. Sarjaan kuuluva kansakoulun toiselle luokalle tarkoitettu lukukirja on nimeltään yksinkertaisesti Lukutunnin kirja. 2 : lukemisen oppikirja kansakoulun II luokalle. Kumpaistakin on edelleen saatavissa useasta kirjastosta eri puolilla Suomea.

Lukutunnin kirjoilla ei ole ISBN-tunnuksia: niiden jakelu aloitettiin Suomessa vasta vuonna 1972.

0 ääntä

Kommentit

Useissa tämän palvelun vastauksissa on linkkejä vanhoihin digitoituihin aapisiin. Valikoimaa on.