Otsikko
Lapsuudessa äiti lausui runoa: ...silloin oivan tuuman keksi pikku Liisan pikku pää... Runossa kerrottiin mummosta, jonka rillit LIISA rikkoi. Kenenkähän…

Kysytty

Lapsuudessa äiti lausui runoa: ...silloin oivan tuuman keksi pikku Liisan pikku pää...
Runossa kerrottiin mummosta, jonka rillit LIISA rikkoi.
Kenenkähän kirjoittama runo ja missä teoksessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runon on alunperin kirjoittanut Minna Krohn, ja se on ilmestynyt kokoelmassa Pääskysen liverryksiä lapsille, vuonna 1883.
Runo löytyy lastenrunokokoelmasta: Pieni aarreaitta 3, s. 85, jossa sen nimi on Lasisilmät, ja se alkaa sanoilla Pohjanmaalla kaukaisella asui vanha eukkonen... ja tytön nimi on runossa Stiina. Siinä on 11 säkeistöä.

Runosta on olemassa myös versio nimellä Silmälasit, joka löytyy mm. kirjasta Törnudd, Aksel: Koulun laulukirja. 1920. Siinä on 5 säkeistöä ja sanat alkavat: Asui eukko ennenmuinen perukalla Pohjanmaan...

Voit saada kirjoja kaukolainaksi, ellei niitä ole omassa kirjastossasi.