Otsikko
Lapissa esiintyy sana "sieppi" (Sieppijärvi, Torassieppi) Mitä sieppi tarkoittaa? Onko sieppi saamenkielinen sana

Kysytty

Lapissa esiintyy sana "sieppi" (Sieppijärvi, Torassieppi) Mitä sieppi tarkoittaa? Onko sieppi saamenkielinen sana

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjoissuomalaisissa ja lappalaisissa paikannimissä "sieppi" on mahdollisesti murremuoto särjensukuisesta kalannimityksestä seipi. Seipi-alkuisia vesistöihin liittyviä paikannimiä on erityisesti Oulujärveltä pohjoiseen sijaitsevilla vesillä Muonion-Sodankylän korkeudelle asti. Sieppi-alkuiset nimet sijoittuvat samalle alueelle, pääosin Seipi-nimien länsipuolelle. Paikannimien levikki sopii yhteen tämän kalan esiintymisestä tehtyjen havaintojen kanssa. Seipiä esiintyy sisämaassa ainoastaan Pohjois-Suomessa.

Toisen tulkinnan mukaan "sieppi" saattaa perustua nuorehkona lainana pohjoissaamen kollektiivisanaan siehppa (häpykarvat), jolla tarkoitetaan halventavassa mielessä myös jänkämaaston vaikeakulkuista vaivaiskoivikkoa ja pajukkoa.

Nimen Toras-Sieppi paikallinen selitys, jonka mukaan Sieppi tarkoittaisi "kylää", perustuu ilmeisesti siihen, että läheisessä Norjan puolen Koutokeinon pitäjässä on Sieppi-niminen kylä.

Lähde:
Suomalainen paikannimikirja. Karttakeskus, 2007

15 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kaikki suomen sieppi-sukunimiset ovat lähtöisin yhdestä kylästä, Nykyään Muonion kuntaan kuuluvasta Kerässiepistä. aikojen saatossa savottatöihin, nälkää pakoon ja riitojen seurauksena suku on hajaantunut myös vuotson seutuville ja Rovaniemelle. Jossain oli tehty sukuselvityskin, johon oli saatu sopimaan 95% suomen Sieppi-sukunimisistä.

Paikkanimenä Sieppi on ongelmallisempi, yleensä nimeen liittyy sana järvi ja suurimmassa osassa sieppi-järvistä on siikaa tai tätä "seipiä" kuten alkuperäisessä vastuksessa mainittiin. Toinen selitys minkä olen kuullut, liittyy järven muotoon, eli yleensä se on pitkulainen tai niemen tms maakaistaleen "kuristama" järvi, joka on siis jostain kohtaa selvästi kapeampi.

Miksi alla kysytään hiirtä syövää lemmikkiä eikä hyväksy vastaukseksi Käärme-sanaa`??