Laitoin täällä Valkeakoskella kirjaston facebookiin kuvan vanhoista Lainausohjeista, joita löytyy meiltä mm. Sääksmäen kirjaston museokirjoista…

Kysytty

Hei!

Laitoin täällä Valkeakoskella kirjaston facebookiin kuvan vanhoista Lainausohjeista, joita löytyy meiltä mm. Sääksmäen kirjaston museokirjoista. Lainausohjeissa on lopussa lause: "Jos kodissanne on puhjennut tarttuva tauti, ilmoittakaa siitä kirjastonhoitajalle ennen kirjojen palauttamista." Nyt asiakkaamme on kommentoinut kuvaa ja kysyy seuraavaa:

"Itse olen vaan aina miettinyt että mitähän kirjastonhoitajat tekivät tautikodista palautetuille kirjoille? Oliko ennen kirjastossa karanteeni pöpöisille kirjoille?"

Me emme täällä Valkeakosken kaupunginkirjastossa löytäneet/tietäneet vastausta, mutta tietäisikö joku muu kirjastoihminen mitä kirjoille tehtiin? Onkohan siitä ollut kirjastoille jokin yleinen ohjeistus olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjojen epäiltiin levittävän mm. tulirokkoa ja lavantautia, mutta ennen kaikkea pelättiin keuhkotuberkuloosia. Ensisijaisena ohjeena oli
-Kirjat asetetaan avattuina seisomaan auringonpaisteeseen esim. avonaiseen akkunaan. Valo ja ilma ovat aina tartunta-aineiden vihollisia ja tappavat ne nopeasti.
-Kirjoja myös kaasutettiin form-aldehylillä. Ns. form-alnitabletit normaalissa huoneenlämmössä kaasuuntuivat ja desinfiovat kirjan.
-Kirjojen desinfiomista varten suositeltiin pienempiin kirjastoihin tehtäväksi tiivis puulaatikkoa, missä formalehydiidi puhdisti kirjat.
-Viheriäsuopavesi oli tehokas keino puhdistaa kirjan kansia ja selkää, jos ne kestävät materiaaliltaan nestettä.
Nämä ohjeet löytyivät tästä lehdestä :
Kansanvalistus ja kirjastolehti 7/1930 s 193 Levittävätkö kirjastokirjat tauteja?
-desinfioimalla kun tiedetään lainaajalla olevan tarttuvan taudin. Formalehydille löytyy joko lamppu tai helposti kaytettävä generaattori, jonka hintatiedot ja hankintapaikan osoitetiedot annetaan lehdessä lukijoille.
-sidottamalla kirjat uudestaan kun kannet kuluvat ja likaantuvat
-hävittämällä kirjat, kun lehdet hyvin likaantuvat
Ohjeet lehdestä Kansanvalistus 2/1916 s. 37 Kirjasto taudintartunnan levittäjänä
-Jos epäiltyjä kirjoja pidetään poissa liikkeestä kuukauden päivät, niin tartuntavaaran voi katsoa kokonaan lakanneen.
Kansanvalistus 5- 6/1916 sama ohje myös Kansanvalistus näytenumero n:o 1 1916
-Tuberkuloosipotilaalla olleet kirjat erotetaan erikseen erityisen valoisaan huoneeseen. Erityisen tautisesta kodista tullut kirja laitettakoon kahdeksi kuukaudeksi syrjään valoisaan, päiväiseen paikkaan.
-Jos kirja on ylön likainen, niin parasta lienee polttaa se.

Kansanvalistus 8/1917 Kirjat taudin tartuttajina
Tuberkuloosi saatiin pikkuhiljaa nujerrettua 1950-luvulla, joten ohjeet tarttuvien tautien ilmoittamisesta jäi silloin kuolleeksi kirjaimeksi.
Aids-sairauden tunnistaminen herätti pelkoa 1980-luvulla, koska tautia ei tunnettu. Silloin kaikki aids-potilaille mennyt aineisto tuhottiin sairaalan toimesta. Mitään kirjallista ohjeistusta tähän ei ollut.