Lähdemme kaverin kanssa matkaamaan ympäri Eurooppaa ja keräämään postikorteille ihmisten unelmia (nettisivultani mallia -> postourdreams.blogspot.com). Reissu…

Kysytty

Lähdemme kaverin kanssa matkaamaan ympäri Eurooppaa ja keräämään postikorteille ihmisten unelmia (nettisivultani mallia -> postourdreams.blogspot.com). Reissu saa jonkin verran huomiota lehdissä ja sosiaalisessa mediassa, ajattelimme reissun jälkeen ehkä teettää jonkinlaisia unelmajulisteita/printtejä (T-paidat, mukit ym.). Postikorteille kerätyt unelmat ovat kuitenkin toisten kirjoittamia, joten tekijänoikeus ei automaattisesti kuulu meille. Jos lisäämme postikortteihin, joille keräämme unelmat, seuraavan tekstin, niin korjaantuuko asia sillä?

By filling this card I give the rights to the owner of the card to use the content of this card in commercial ways.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

EU-maissa voimassa olevan tekijänoikeuslainsäädännön lähtökohtana on, että tekijänoikeutta ei voi kokonaan luovuttaa toiselle, vain taloudelliset oikeudet voi myydä, vuokrata tai lahjoittaa. Tällaista osittaistakaan luovutusta ei ainakaan kiistatta voi tehdä kysymyksessä ehdotetulla tavalla. Jotta oikeuksien luovutus olisi oikeudellisesti kestävä, täytyisi asiasta tehdä molempien osapuolten allekirjoitukset sisältävä sopimus.

Monet nettipalvelut kyllä käyttävät menettelyjä, joilla he ilmoittavat tekijänoikeuden siirtyvän itselleen, jos palvelun käyttäjä lähettää heille jotain tai käyttää palvelua tietyllä tavalla. En tiedä, onko tällaisen menettelyn laillisuutta vielä testattu, mutta ainakaan kiistaton se ei ole eikä sillä ole vaikutusta ns. moraalisiin oikeuksiin.

Riski siitä, että tällaiseen kampanjaan kirjoittavat ihmiset ryhtyisivät peräämään oikeuksiaan, lienee suhteellisen vähäinen. Oikeudellinen tilanne on joka tapauksessa epäselvä, eikä se muutu selkeäksi tai lailliseksi vain sillä, että ilmoittaa jonkin kortin täyttämisen johtavan tekijänoikeuden siirtymiseen.

Heikki Poroila 27.5.2013