Kysyn vakoiluohjelmista joita voi tietokoneelle asentua netissä surfatessa. Eli voinko jotenkin selvittää, onko koneessani kyseinen ohjelma ja miten sen saan…

Kysytty

Kysyn vakoiluohjelmista joita voi tietokoneelle asentua netissä surfatessa. Eli voinko jotenkin selvittää, onko koneessani kyseinen ohjelma ja miten sen saan poistettua ? Onko ongelma modeemi ja kiinteissä liittymissä sama ? Mistä löytyy tietoja mitä ei pitäisi netissä surfatessa tehdä eli esim. vakoiluohjelmia ei koneelle tulisi eikä muitakaan hankaluuksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vakoilu- ja mainontaohjelmista pääsee helpoimmin eroon käyttämällä yksityiskäyttäjälle ilmaisia apuohjelmia, kuten Ad-aware ja Spybot. Nämä ohjelmat ovat hyvin helppokäyttöisiä ja ne voi ladata useimmilta netin softasivuilta. Esimerkiksi Ad-aware ohjelman kotisivuilla on lista linkeistä, joista ohjelman voi ladata osoitteessa http://www.lavasoft.de/support/download/ .

Vakoiluohjelmia voi piiloutua kaikkien netissä vierailevien koneille yhteystyypistä riippumatta. Riski saada näitä ohjelmia on suurin sivustoilla, joilla levitetään laittomasti ohjelmistoja ja musiikkia sekä pornosivustoilla. Usein kuitenkin tällaisen epätoivotun vieraan voi saada koneelleen hyvinkin viattoman tuntuiselta sivustolta tai jonkun apuohjelman kylkiäisenä.

Vakoiluohjelmilta välttyy helpoimmin välttelemällä netin hämäriä sivukujia ja käyttämällä säännöllisesti Ad-aware tai Spybot-ohjelmia. Ei pidä myöskään automaattisesti vastata "Kyllä" silloin kuin sivulta ponnahtaa esiin jonkun ohjelman asennusikkuna.

Lisää tietoa spyware- ja adware-ohjelmista löytyy mm. Mikrobitin numerosta 11/2002.