Otsikko
Kysymyksesi: Mistä löytyy runo: Onnenpekka? Se menee jotnkin näin: Minä se olen onnenpekka en myy paitaani...

Kysytty

Kysymyksesi: Mistä löytyy runo: Onnenpekka?
Se menee jotnkin näin: Minä se olen onnenpekka en myy paitaani...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Kyseessä voisi olla Larin-Kyöstin Onnen Pekan paita. Paidan myymisestä siinä ei tosin puhuta, mutta ostamisesta ja riisumisesta kyllä. Runon keskivaiheilla on kohta jossa sanotaan "Minä se olen Onnen Pekka" ja toisessa kohtaa "En minä riisu paitaani".

Runo löytyy ainakin Larin-Kyöstin kokoelmista Lauluja vanhasta kaupungista (Kirja, 1922), Runovalikoima (Otava, 1929) ja Lausujan runoja (Gummerus, 1948) sekä antologiasta Korvessa ja valtateillä : valikoima suomalaista proosaa ja lyriikkaa (Otava, 1951).

Myös Onnenpekka nimisiä lauluja on tehty muutamia. Esimerkiksi Jyväskylän kaupunginkirjaston musiikkiosastolla on Matti Eskon cd-levy Luokses palaan, joka sisältää kyseisen kappaleen. Siinä ei tosin puhuta paidasta.

Myös Azzola, M. on säveltänyt Onnenpekka nimisen kappaleen, jonka alkusanat ovat "Toisilla syntyessaan on jo onnenraha" (viite löytyy Violasta: https://viola.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?v1=2&ti=1,2&Search%5FA…)

Onninpoika -yhtyeeltä taas löytyy sävelkokoelma, jonka nimi on Onnenpekka. Tämäkin löytyy Violasta hakusanalla "Onnenpekka".

Suomessa on tehty myös Onnen-pekka niminen elokuva vuonna 1948. Siitä löytyy tietoa esimerkiksi Filmioppaasta (http://www.telvis.fi/filmiopas/elokuvat/29427/onnenpekka/) ja Wikipediasta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Onnen-Pekka). En tiedä, olisiko elokuvassa sitten ollut mukana myös jokin runo.