Kysymykseni on valitettavasti hyvin epämääräinen. Luimme koulussa 70-luvun puolivälissä romaanin joka kertoi elämästä vastarintaliikkeessä. Päähenkilöt olivat…

Kysytty

Kysymykseni on valitettavasti hyvin epämääräinen.
Luimme koulussa 70-luvun puolivälissä romaanin joka kertoi elämästä vastarintaliikkeessä. Päähenkilöt olivat nuoria ja aikuisia. He elivät ja taistelivat vuoristossa.
Muuta en muista. Omituista että en edes muista kirjailijaa, koska kirja teki minuun suuren vaikutuksen. Haluaisin lukea sen uudestaan nyt aikuisena.
Tänään tuli tieto että Mikis Theodorakis on kuollut, tuli mieleen että kirja kenties kertoi Kreikan vastarintaliikkeestä. Olen tehnyt erilaisia hakuja netissä, mutta en ole löytänyt mitään.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Yashar Kemalin Haukkani Memed (Tammi 1974). Sitä luettiin kouluissa yleisesti 1970-luvulla.

Kirjan tapahtumat sijoittuvat 1920-luvun Turkkiin, maaseudulle, missä köyhät vuokraviljelijät nousevat kapinoimaan suurmaanomistajia vastaan. Päähenkilö on nuori poika nimeltään Memed. Kirjaan on myös kaksi jatko-osaa.