Kysymykseni koskee säveltäjä Yrjö Kilpisen tuotantoa. Satakuntasarjan osassa XVI Kilpinen mainitaan useaan oteeseen. "Lukupiirin ystävät säveltäjä Yrjö…

Kysytty

Kysymykseni koskee säveltäjä Yrjö Kilpisen tuotantoa. Satakuntasarjan osassa XVI Kilpinen mainitaan useaan oteeseen. "Lukupiirin ystävät säveltäjä Yrjö Kilpinen ja hänen rouvansa pianotaiteilija Margaret Kilpinen olivat myös läsnä, ja rouva Kilpinen soitti Debussyin »Veden välke»-nimisen pianokappaleen ja säesti oopperalaulaja Konkolaa tämän esittäessä Kilpisen säveltämiä lauluja." Kilpisen lauluja on Satakuntalaisella Osakunnalla laulettu ilmeisen paljon. Erityisesti "Iltalaulu" mainitaan useaan otteeseen, esim. "Lopuksi lauloimme Kilpisen hartaan »Iltalaulun»." Kysymykseni onkin, mikä laulu on kyseessä? Youtubesta löytyy kappale nimeltä Illalla, mutta onkohan tämä sama vai eri laulu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yrjö Kilpisen teosluettelosta ei löydy täsmälleen "Iltalaulu"-nimistä sävellystä, joten aivan varmasti en pysty selvittämään, mistä laulusta on kysymys, tuskin kuitenkaan "Illalla"-laulusta, sillä se ei ole harras ja on vaikea kuvitella sitä laulettavan yhteislauluna. Yrjö Kilpisen laajasta laulutuotannosta löytyy kuitenkin useita lauluja, joiden nimessä on sana ilta. (Pdf-muotoisesta teosluettelosta voit etsiä ne Etsi-toiminnolla.) Luettelosta löytyy esim. Einari Vuorelan runoihin sävelletyt "Kulkurin polska", josta käytetään myös nimeä "Kulkurin iltalaulu", ja "Odottava", josta käytetään myös nimeä "Iltalaulu".

Teosluettelossa mainitaan myös opusnumeroton yhteislaulu "Iltavirsi", josta käytetään myös alkusanojen mukaista nimeä "Iltakello helkähti". Sävellyksen käsikirjoitus on Helsingin yliopiston kirjastossa. Nimellä "Iltakello helkähti" löytyy kuitenkin myös painettu nuotti, sillä tämä Yrjö Kilpisen sävellys Lauri Saalastin sanoihin otettiin "Siionin kanteleeseen" vuonna 1961. Laulu sisältyy ainakin vuoden 1964 "Siionin kanteleen sävelmistöön" (nro 515). Siinä laulu alkaa: "Iltakello helkähti. Hiljaa sydän sykähti kerran viimeisen." Teosluettelon mukaan tekstin tekijä on tuntematon ja laulu alkaa: "Iltakello helkähti. Nuori sydän sykähti." Laulun alkusanat löytyvät myös monesta kuolinilmoituksesta muistovärssynä. Tämä laulu sopisi myös esitettäväksi lähteessäsi mainittuun tilaisuuteen.

Tauno Karilan kirjassa kerrotaan Maila Talvion eli Maila Mikkolan kuolemasta vuonna 1951 ja Maila ja J. J. Mikkolan museon avaamisesta vuonna 1953. Kirjoittaja mainitsee, että Maila Talvio halusi päättää ystävien yhdessäolot Yrjö Kilpisen sävellykseen "Ihmisen elinpäivät", jonka tekstinä on katkelma psalmista 103. Myös museon avajaistilaisuus päätettiin tähän sävellykseen.

Lähteitä:

Yrjö Kilpisen teosluettelo: https://urly.fi/1SyT

Taurula, Tarja: Yrjö Kilpinen : sävellykset (Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus, Suomen musiikkikirjastoyhdistys ja Yrjö Kilpinen -seura r.y., 1998)

Suokunnas, Seppo: Ilolaulu Jeesuksesta : Siionin kanteleen käsikirja (SLEY-kirjat, 1975, s. 181)

Karila, Tauno: Yrjö Kilpinen : säveltäjäkuvan ääriviivoja (WSOY, 1964, s. 196-197)