Kirjastonhoitaja! Etsin tietoa (mahd. paljon) kuplettilaulaja ja laulun tekijä J. Alfred Tannerista. Olen löytänyt Hirvisepän "Hupilaulun taitajia" - teoksen…

Kysytty

Hei kirjastonhoitaja!
Etsin tietoa (mahd. paljon) kuplettilaulaja ja laulun tekijä J. Alfred Tannerista. Olen löytänyt Hirvisepän "Hupilaulun taitajia" - teoksen mutta lisää kaipaan.
Kysymys: Löytyykö mistäänpäin Suomea teosta, mikä käsittelisi pääosin J. Alfred Tanneria, niin henkilönä kuin hänen tuotantoaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavista saattaa olla hyötyä:

Teoksessa suomen kulttuurihistoria 5 on puolen sivun mittainen artikkeli. Teos on hyllyssä mm. Leppävaaran kirjastossa Espoossa.

Tekijät: Seppälä, Mikko-Olavi
Nimeke: Tanner, J. Alfred : kuplettilaulaja ja lauluntekijä (1884-1927) / MOS
Julkaisussa: Suomen kulttuurihistoria. 5 : Viisisataa pienoiselämäkertaa ; Hakemisto / toimittajat Anssi Sinnemäki, Laura Nevanlinna. - Helsinki : Tammi, [2004]. - ISBN 951-31-1846-0 (sid.), s. 271

Tekijät: Jauhiainen, Lauri
Nimeke: Savolaisia kupletin ja iskelmän taitajia
Aineisto: artikkeli kokoomateoksessa, joka löytyy mm. Leppävaaran kirjastosta.
Teoksen kieli: fin
Kohdehenkilö: Salomaa, Hiski
Pekkarinen, Tatu
Tanner, J. Alfred (Johan Alfred)
Leskinen, Juice
Jauhiainen, Lauri
Asiasana: iskelmät - sanoittajat
kupletit
Julkaisussa: Suloinen Savonmaa : voephan se olla näenniin. - Porvoo : WSOY, 1998. - ISBN 951-0-22716-1, s. 293-303

Kuopion varastokirjastossa on seuraava teos, jonka voi kaukolainata lähikirjastosta. Teoksessa käsitellään myös nejää muuta kupletistia:

Tekijä: Kukkonen, Einari
Nimeke: Tammerkosken sillalla : suomalaisen levylaulun ensi vaiheita / Einari Kukkonen
Julkaistu: Kustannuskolmio, 1997
Ulkoasu: 223 s.
ISBN: 952-90-8732-2 (nid.)

Aiheeseen liittyviä artikkeleita Aleksi- tietokannasta (3 kpl) ovat:

1.Tekijä Henriksson, Laura
Nimeke Mä mistä laulunaiheen saan : katsaus viiden suomalaisen kuplettilaulajan laulunaiheisiin
Aikakauslehti Musiikin suunta
ISSN 0780-0703
Vu/vsk/nro/s 2003 ; (25) ; 2 ; 49-59

2. Tekijä Hirn, Sven
Nimeke Kupletti ennen Tanneria
Aikakauslehti Musiikin suunta
Vu/vsk/nro/s 1991 ; (13) ; 2-3 ; 6-18

3.Tekijä Gronow, Pekka
Nimeke The great comic songwriters
Aikakauslehti Finnish music quarterly
ISSN 0782-1069
Vu/nro/sivu 1988 ; 3 ; 40-43

Artikkelitieto Arto -tietokannasta:
Tekijät: Jalkanen, Pekka
Arvosteltu teos: Kuolemattomat kupletit / J. Alfred Tanner ; [esittäjät:] Hannu Ilmolahti ja Järvelän pelimannit, 1994
Aineisto: artikkeli kausijulkaisussa
Kohdehenkilö: Tanner, J. Alfred (Johan Alfred): Kuolemattomat kupletit
Ilmolahti, Hannu
Julkaisussa: Uusi kansanmusiikki. - Huhmari : Karprint. - ISSN 0789-6255. 1995 : 2, s. 41